Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wel of geen extra kalk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2010-05-30 - 16:13:47

en ter aanvulling .naast ca ben je fosfor nodig maar dat zit te veel in de zaadmengeling ,je compenseerd dit door extra ca bij te geven,en hierbij moet je natuurlijk geen fosfor geven want dan ben je voor niets bezig


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-05-30 - 16:59:22

quote
en ter aanvulling .naast ca ben je fosfor nodig maar dat zit te veel in de zaadmengeling ,je compenseerd dit door extra ca bij te geven,en hierbij moet je natuurlijk geen fosfor geven want dan ben je voor niets bezig



Dit klopt ook. Alleen is het Fosfor in plantaardig materiaal gebonden aan Phytine. Vogels zijn niet in het bezit van het enzyme Phytase om het Fosfor te ontbinden. Plantaardig Fosfor wordt maar voor 70% opgenomen. De beste bronnen voor vogels zijn beenderen of dicalciumfosfaat. Gistocal is ook een goede aanvulling.

Groetjes
Peter


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2010-05-30 - 21:14:10

[quote][Gistocal is ook een goede aanvulling.
/quote]

bedankt voor Je reactiehappy :)

bijkomend voordeel;gistocal kost een fractie van de producten voor vogels bedoeld.

Groeten rene


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-05-30 - 22:02:14

Ook een leuke aanvulling zijn deze mineralenpellets. https://hesse-tierpharma.de/de/roehnfried/produkte_fuer_brieftauben/mineralien/minogran

Groetjes
Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 22:49:47

is dat gistocal ook geheel op te lossen in water?


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-30 - 23:27:11

quote




Klik om te vergroten

Fertibol Bird:

Is een suspensie op basis van calcium, fosfor en extra vitaminen A, D en E. Het is noodzakelijk voor een goede leg en het uitkippen van de jongen. Tevens verzorgt Fertibol Bird een perfecte beendervorming van de jonge vogels.

Gebruik : 5 ml per 200 g voer. Toediening beginnen een week vóór de kweek tot en met het spenen .





dus ik had eigenlijk beter dit middel kunnen aanschaffen ipv calci-lux?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-05-31 - 12:51:22

Ik geef al jaren 1 x per week calcilux door het water aan mijn Afrikanen en nooit problemen gehad. De fosfor en vit. D voor opname halen ze uit hun (kiem)zaad/ eivoer/ en pellets. Je moet het als een geheel bekijken en niet als allemaal losse elementen.
Hoeveel een vogel exact opneemt is nooit vast te stellen denk ik. Zeker is dat ik ermee doorga, omdat ik geen problemen waarneem.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-05-31 - 21:16:19

Volgens mij is de kalkvoorziening en het onderhoud en aanvulling in een vogellichaam een ander verhaal.

Een ander probleem is de kwaliteit van de eierschaal, een gebrek aan calcium geeft dunne eierschalen en dus breekbare eieren. De schaalsterkte is vooral erfelijk bepaald. Soms heeft een ei wel een vlies maar geen schaal en noemen we dit een windei. Het verstrekken van sepia, vogelgrit en kalstenen waaruit calcium samen met fosfor in de botten als calciumfosfaat wordt afgezet is van essentieel belang voor de vorming van een goede eischaal. Te dunne of te dikke eischalen met een afwijkende structuur hebben een negatieve invloed op de gasuitwisseling en zullen een vroegtijdig afsterven van het embryo tot gevolg hebben. Voor de opname van calcium vanuit de darm in het bloed speelt vitamine D3 een zeer belangrijke rol en is onmisbaar voor een goede ontwikkeling van het ei. Vitamine D3 vinden we echter niet in zaden maar is aanwezig in meerdere producten van dierlijke oorsprong. Derhalve is het van groot belang om een uitgebalanceerd zachtvoer aan te bieden met de juiste dosering vitamines en mineralen. Ik gebruik al vele jaren Aves producten en ben zeer tevreden over deze voedingssupplementen. Tevens heeft zonlicht een gunstige uitwerking bij de omzetting van vitamine D in D3 door UV straling. Veelal zien we de vogels bij het “zonbaden” hun veren uitzetten om de zonnestralen de onbevederde delen van de huid te laten raken en zo de omzetting in gang te zetten. Voor vogels die in binnenhokken zijn gehuisvest zonder de mogelijkheid naar buiten te kunnen gaan is het derhalve van groot belang om D3 in de juiste dosering in de voeding aan te bieden. Een aanrader om goede informatie omtrent voeding te verkrijgen is het boekje Voeding van Kooi en volièrevogels van de heer L. Holsheimer.

Ruud


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-02 - 17:24:08

quote
--------------------------------------------------------------------------------
Ik geef al jaren 1 x per week calcilux door het water aan mijn Afrikanen en nooit problemen gehad. De fosfor en vit. D voor opname halen ze uit hun (kiem)zaad/ eivoer/ en pellets. Je moet het als een geheel bekijken en niet als allemaal losse elementen.
Hoeveel een vogel exact opneemt is nooit vast te stellen denk ik. Zeker is dat ik ermee doorga, omdat ik geen problemen waarneem.



als je pellets voert is het dan nog steeds nodig extrat kalk te vertrekken?
de pellets zijn toch speciaal afgestemd qua hoeveelheid, en zou er dus een overschot m.i kunnen ontstaan vwbt de kalkhoeveelheid?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-02 - 18:29:46

Ik geef hoofdzakelijk zaad en per koppel per dag ongeveer 8 tot 10 Harrison pellets. Een ander geeft 1 x per week een extra vitamine preparaat bij het zaad en ik geef elke dag een beetje pellets. zo krijgen ze elke dag wat extra vitamine enz binnen, zonder te overdrijven. Zo vermijd ik ook de nadelen van alleen pellets voeren.
Ik denk dat ze de extra kalk wel nodig hebben en dat dit niet voldoende in de pellet zit. Helaas kunnen we het ze niet vragen.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-02 - 23:02:38

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik denk dat ze de extra kalk wel nodig hebben en dat dit niet voldoende in de pellet zit.

Ik heb altijd begrepen ( maar voer zelf geen pellets) dat in pellets juist de afgepaste hoeveelheid kalk/vitaminen etc in de juiste hoeveelheid, in de juiste verhouding aanwezig was.
Zou het bij jou niet zo zijn dan , omdat je maar een paar pellets( 8 tot 10 schreef je) er door geeft, en ze dus niet aan hun hoeveelheid ( portie) pellets per dag komen, dat je alsnog de kalk er extra bijgeeft?


swanny
Website Member
Posts :312

Website Member
2010-06-03 - 08:31:23

Een reden dat ik het nog bijvoer is inderdaad dat ik maar een beetje pellets geef. Zo krijgen ze dus maar een klein deel van hun dagelijkse voeding via de pellets binnen. Een andere reden is dat de Afrikanen een extra kalk behoefte hebben. De pellet is voor de "gemiddelde" vogel samengesteld, er is hierin dus geen rekening gehouden met die extra kalkbehoefte.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-06-03 - 09:56:13

Het aanbieden van voldoende vitamine D3 en de mogelijkheid om zonlicht te gebruiken om het proces van kalkopname in het bloed in gang te zetten is naar mijn mening de belangrijkste factor.

Ruud


Eva-Helena
Website Member
Posts :13

Website Member
2010-06-03 - 16:08:54

Extra kalk toevoegen kan,
maar als de vogel geen vitamine A+D binnen krijgt, kan hij dat niet verwerken.
Met behulp van zon licht, maken ze die vitamine wel aan.
Naja, A niet natuurlijk maar D wel.
Ik weet niet of je vogels ook over direct Zonlicht beschikken?
Het kan ook kunstmatig maar natuurlijk is natuurlijk altijd beter.
groetjes


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-06-04 - 21:17:28

beschikken nog niet over direct zonlicht, maar de bedoeling is dat dit binnen 2 maanden wel gaat gebeuren. één koppel heeft nu wel enigzins direct zonlicht, maar wel door het glas heen. ander koppel totaal niet, heeft wel gewoon daglicht.
ik geef ze als extra multivitamine, en met grote regelmaat fruit en groenvoer, en noten etc etc, ik probeer zoveel mogelijk extra variatie te verstrekken, buiten het normale basismengsel dat ik voer., alleen het extra kalk gaf ik nog niet, en geef ik nu 2 keer per week extra middels calcilux, en verder grit + maagkiezel, en een mineraalblok heb ik er nog extra bijgehangen.en af en toe geef ik ze als we eieren hebben gekookt de ( gedroogde) schillen fijngemalen




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 191 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede