Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > say no more Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-12 - 12:33:56 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Vanaf de tijd dat de Nederlanders de wereldzeeén gingen bevaren, is het importeren van exotische dieren begonnen.
Ga mij niet vertellen dat de burger van toen wist wat er zoal op deze aarde rond vloog of kroop.

Pas na het zien van dergelijke kleurenpracht en verscheidenheid aan soorten, zijn dierentuinen/parken zich hier op gaan richten.
Gaande weg is ook de burger van die tijd en ook nu zich met het houden en kweken van deze soorten bezig gaan houden.

Met als voorbeeld die pracht vogels in de showrooms van dierentuinen/parken, zou het niet fantastisch zijn als ik die ook eens kon kweken, en ook tam kon maken, met als gevolg dat vele van deze soorten binnen het bereik kwamen van vele.

Ja ook in de huiskamer kom je ze veelvuldig tegen, en daar is totaal niets maar dan ook niets op tegen.
Wie zijn wij om een liefhebber zijn hobby te ontnemen, ook al is het maar een huiskamer vogel.
Land maar vlug terug op aarde, want ik weet zeker dat er een veelvoud aan huiskamer vogels zijn ten opzichte van de vogels die in kwekerijen gehouden worden.
En als iemand een stukje natuur in huis wil halen, hoe ver het ook van de werkelijkheid afstaat, (ja ook natuurbroed is niet te vergelijken met echt wild) welk recht hebben we dan om dit te verbieden.

Als we fel tegenstander zijn van import, ga dan voor de deur liggen bij de grote jongens, en val niet de kwekers aan die met bepaalde soorten succesvol kweken.
Ook al zit daar wat wildvang tussen.

Bedenk dat ook je natuurbroed vogels, voorouders hebben uit de WILDVANG.
En ben je van mening dat exotische dieren/vogels hier niet thuis horen, dan is er maar een oplossing, koop een ticket neem je vogels op je schouder en breng ze naar het land van oorsprong, eens kijken of je natuurbroed lang leeft in de natuurlijke omstandigheden die daar gelden.

Moet toch mogelijk zijn gezien het feit dat er word beweerd dat ze drie maal sterker zijn dan een hand opgebrachte vogel.
ONZIN, natuurlijk, een hand opgebrachte vogel heeft werkelijk alle bouwstoffen in zich gekregen die nodig waren/zijn om uit te groeien tot een volwaardige papegaai/ara.

Praat niet over diegen die een papje van mais voldoende achten om een papegaai/ara groot te brengen.
Maar over de verantwoordelijke kweker die niet naar de kosten kijkt, maar naar het resultaat.

Het is gewoon bekend dat bepaalde kweekvogels zeer eenzijdig eten, jonge krijgen dan ook maar een heel klein gedeelte binnen van de broodnodige bouwstoffen, ja ze groeien wel maar je ziet wel degelijk verschil, tussen dit natuurbroed en handopfok.

Handopfok ongeschikt voor kweek.
Vergeet dat maar heel vlug, huiskamer blauwvoorhoofd amazone pop, meer dan 15 jaar binnen gezeten, gekoppeld aan een handopfok man van ruim 18 jaar, binnen 28 dagen op 4 bevruchte eitjes, 4 jonge op stok, god waar zouden ze dat toch geleerd hebben.
Grijzeroodstaart pop 12 jaar handopfok, gekoppeld aan handopfok man 8 jaar, na 23 dagen 3 bevruchte eitjes, drie jonge op stok.

Import, zeker is niet echt meer nodig, op bepaalde soorten na dan.
Maar als je natuurbroed hebt, en je geeft aan dat je ze wil verkopen, ongeacht welke soort dan ook, zul je van goede huize moeten komen om ze te slijten, het meest gehoorde afpingel praatje is, als ik ze bij de import ga halen, ben ik ten eerste goedkoper uit en ik kan gelijk gaan kweken, hoef geen jaren te wachten, NOU LEUK VOOR JOU, DAN GA JE NAAR DE IMPORT.

Natuurlijk probeer je dergelijke beginners op andere gedachte te brengen.
Je geeft aan dat jezelf ook niet, MEER , koopt vanuit de import, maar ook jonge vogels bij kwekers haalt om nieuwe koppels op te zetten, ja dat het wat duurder is en wat langere tijd nodig heeft om tot nakweek te komen, dan bij de import neem je voor lief.
Je laat zelfs zien waar je over praat, maar tevergeefs hoor, ze stappen even vrolijk in de auto en recht naar de import.

Als je verteld dat je zomaar even in een dag/nacht op en neer rijd naar Polen om twee NAKWEEK Groenvleugels op te halen, om een koppel samen te stellen van jonge vogels kijken ze je net aan of ze water zien branden, toch zeker als je dan het totale kostenplaatje erbij vermeld, bij de import had je de helft kwijt geweest is het antwoord wat je dan krijgt.

Dus zoals altijd en dit al sinds decenia, goedkoop is en blijft de motivatie van vele.
En of je nu prachtige natuurbroed vogels hebt zitten, je kan als kleine kweker niet tegen de grote jongens op die zelfs in het buitenland kweekstations hebben.
Ook om de import regels te omzeilen, en evenuele maatregelen die er toch wel zullen komen wat import betreft.

Wel willen ze eventjes weten wat er zoal bij komt kijken om een koppel zover te krijgen om te kweken.
In de vervoering van je hobby ben je nog zo achtelijk om het klappen van de zweep uit te leggen.
Nee er zal nog veel moeten veranderen, voordat de import echt gestopt word.
Maar een raad, zoals al eerder door mij geopperd, ga bij de grote jongens voor de deur liggen maak er een protest van met alle media die je maar zover kunt krijgen om het een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen, zal heel misschien wat vruchtjes afwerpen.

Dat het kan is bewezen, kijk naar de aapjes in Rijswijk, een uitzending was genoeg om de hele tent te sluiten.

wink ;)

Peter.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-02-12 - 14:15:50 send message to Rik

quote
Vergeet dat maar heel vlug, huiskamer blauwvoorhoofd amazone pop, meer dan 15 jaar binnen gezeten, gekoppeld aan een handopfok man van ruim 18 jaar, binnen 28 dagen op 4 bevruchte eitjes, 4 jonge op stok, god waar zouden ze dat toch geleerd hebben.
Grijzeroodstaart pop 12 jaar handopfok, gekoppeld aan handopfok man 8 jaar, na 23 dagen 3 bevruchte eitjes, drie jonge op stok.


Zo Peter, dat staat.happy :)

quote
Import, zeker is niet echt meer nodig, op bepaalde soorten na dan.
Maar als je natuurbroed hebt, en je geeft aan dat je ze wil verkopen, ongeacht welke soort dan ook, zul je van goede huize moeten komen om ze te slijten, het meest gehoorde afpingel praatje is, als ik ze bij de import ga halen, ben ik ten eerste goedkoper uit en ik kan gelijk gaan kweken, hoef geen jaren te wachten, NOU LEUK VOOR JOU, DAN GA JE NAAR DE IMPORT.


Mensen die niet voor vogels willen betalen, willen er ook niet goed voor zorgen. Die mensen wil ik dus ook niet aan de deur. Mooie EK-vogels die tegen de laagste prijs in een smerige loper worden gegooid? Dan liever handopfok.

Bovendien geloof ik niet dat handopfok vreselijk lucarutief is. Wat denk je hoeveel een normale beun verdiend op een zateragochtend.
Maar in de vogelwereld leeft helaas altijd de grote angst dat mensen winst maken op hun vogels. Stel je voor!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-12 - 14:37:10 send message to johanblok

Het gaat er niet om dat er ook handopfok gedaan wordt. Het gaat erom dat er handopfok de regel is geworden en natuurbroed de grote uitzondering. Dit vind ik een zeer negatieve ontwikkeling. Daarnaast is het zo dat kweekkoppels nog steeds heel vaak samengesteld worden uit importvogels. Dit vind ik ook zeer negatief. Dit komt niet alleen veel voor bij beginners, maar ook bij velen die al veel langer bezig zijn. Vanuit geen enkele vereniging, uitgezonderd de WPT, worden acties ondernomen of is belangstelling voor het tegen gaan van import van wildvang. Dit wijst op een enorm gebrek aan ethisch besef in de avicultuur, hetgeen mijns inziens vraagt om zeer strenge regelgeving die ook zeer streng gehandhaafd wordt.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-12 - 14:39:15 send message to ParkietenPeter

Peter

De frustraties lopen weer hoog op. Laat je bloeddruk hier niet te hoog door stijgen.wink ;)razz :p

Ik denk dat het inderdaad nog wel even duurt voordat wildvang uit den boze is. Ik moet je wel groot gelijk geven voor wat betreft het halen van nakweekvogels uit eht buitenland.

Nee mensen laten liever de "kundige" importeur een ongeziene vogel importeren dan dat ze er zelf zich van overtuigen wat ze kopen.

Het is natuurlijk zo dat als je het over de 'grote jongens' hebt, er een paar beruchte bij zijn en die moet je niet voor de voeten lopen, want die gaan over... Dan maar klagen op de hobbyist die het goed bedoeld.

Voor zij die er nog niet van overtuigd zijn, nogmaals, het hoeft zeker geen probleem te zijn om handopfok in te zetten voor de kweek.

Ik denk dat iedereen bij ichzelf moet nagaan of hij/zij het kan verantwooorden om al/niet te fokken met handopfok of natuurbroed.

Laten we alleen de natuur een beetje helpen en er rekening mee houden dat het hier ook niet goed meer mee gaat.

Deze maand nog gelezen in de PS. De oranjekuifkakatoe; poluatie ong. 300 in hun natuurlijke omgeving op Sumba-eiland. Een groot gedeelte, in de natuur, al besmet met PBFD.

angryLaten we ze er nog maar meer uithalen. Is er dadelijk niks meer over.
(Klop op de borst) Maar wijhebben ze.angry

Succes en wijsheid voor allen.
wink ;) Peter


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-02-12 - 15:08:31 send message to bluebird

Parkietenpeter;

Ik wil even zeggen dat bij Love-Bird Export Company in meppel 99,9% goed overkomt naar de klant. We hebben het hier dan over de Export.

Ga eens een kijkje nemen hoe dat in z'n werk gaat. Dit zal iedereen versteld doen staan hoe hun met de vogels omgaan. Zeer maar dan ook Zeer goed.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-12 - 15:16:20 send message to Lennart

quote
Bedenk dat ook je natuurbroed vogels, voorouders hebben uit de WILDVANG


Ik had eigenlijk niet willen reageren op deze topic, maar kan het niet laten:

Hoe hypocriet zijn we met zijn allen?

En ik bedoel de eigenaar, de prof-kweker, de hobbykweker, de man met een papagaaitje (kanarie)in huis, de man in de straat met zijn gezelschapsvoliére, etc., etc......

En of ze nu in een kooi(tje) zitten of een voliére van 100x100 meter, natuurbroed, handopfok, het maakt geen barst uit hoe je het doet en noemt het zijn en blijven (gevangen) vogels die ooit geschapen en/of geevalueerd zijn om vrij in de lucht te vliegen in hun plaats van oorsprong!!!!!!!!

En toch we houden ze allemaal voor ons eigen plezier!!!!!

Sinds 10.000-en jaren houden we als mensen al "huis"-dieren voor ons plezier en ons gemak en dat is altijd in het nadeel van elk gedomesticeerd dier, als je uitgaat van de oorsprong van het dier!!!!!
En natuurlijk zijn er erg veel misstanden, maar ook in dat zelfde kleine kooitje kan je een dier "gelukkig" maken! Vooral als het niet beter weet!!!
Mijn Yarik zit nu op dit moment op de strijkplank de knoopjes van een oud overhemd af te slopen....en neem van mij aan dat ie op dit moment hééééeééél erg gelukkig is!!!!!
En als ik hem morgen mee zou nemen naar Afrika en hem daar loslaten, haalt ie overmorgen niet!!!!!

En natuurlijk zijn er erg veel misstanden bij het im-exporteren van dieren. Dat heeft gewoon met commercie te maken. Een kistje van 1x1 meter met 100 grijsjes is nu eenmaal goedkoper als het transporteren van 100 kisten van 1x1 meter....en vangen is (bijna) gratis.......! Ja,....en al is de helft dood aan het einde van de reis...dat is allemaal in de prijs ingecalculeerd.......!
Dat soort misstanden blijf je houden, daar is bijna niets aan te doen! Dat houdt alleen maar op pas op als niemand meer, in ons geval, een vogel zou willen hebben!!!!!!

Denk niet dat ik het niet erg vind dat dit soort dingen gebeuren, zie mijn topic over D...papagaaien in afgelopen januari op Schiphol......!

Ik kan maar één ding zeggen: Verbeter de wereld maar begin bij je zelf!!!!!razz :prazz :prazz :prazz :p
Zie 2e mijn openingsregel!!!
Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-12 - 15:54:54 send message to ParkietenPeter

Bleubird,

Ik ken Love-bird export niet en ik wi best aannemen dat het er zeer goed uit ziet. Kan ik ook niks van zeggen. Vanuit Limburg is het me toch nog even te ver om effe te gaan kijken. Maar wie weet waar ik uit kom.

Lennart,
Het is en blijft een moeilijk punt. Wat vinden wij 'humane' voor onze dieren. Zonder hypocriet te zijn denk ik dat je er alles aan moet doen wat binnen je macht ligt om het welzijn van het dier te bevorderen. Dat betekent, bijv. in mijn geval, dat ik bepaalde vogels beter niet kan gaan houden. En dat vind ik jammer, en dat is maar goed ook. Betekent dat mijn hart er nog bij betrokken is. wink ;)

Ja, en ik ben al aardig de wereld aan het verbeteren, hoop ik.wink ;)laugh :D

Zoals ik Peter ook al adviseerde en zoals je zelf aan zegt, voorlopig blijft het nog wel zo, en dus;

Doe wat je kunt, en laat een ander gewaarschuwt zijn.

Groetjes
Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-12 - 15:55:40 send message to johanblok

Aan 'verbeter de wereld en begin bij jezelf' zou ik willen toevoegen: 'moedig anderen er toe aan en bestrijd en verbied excessen'.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-12 - 15:59:56 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
---------------------------------------------
En toch we houden ze allemaal voor ons eigen plezier!!!!!
--------------------------------------------

Als dit voor 100 procent waar zou zijn,waren er denk ik geen misstanden.

Zou Iemand die 50 paar grijze (per Paar) in een kooi van 0.8 maal 0.8 maal 0.8 in een kelder,of loods wegstopt, de eieren raapt,in broedmachine doet en handopfok en dan zo snel mogelijk de handel in dumpt dit voor het plezier doen!!

Kan het me niet voorstellen(en hier zijn er meer van dan je denkt(al dan niet met meer of minder paren)

Verbeter de wereld en begin bij jezelf ,zijn inderdaad wijze woorden !!(dus niet alleen de aanbieders moeten verbeteren,maar ook de vragers)wink ;)wink ;)


voor onderstaande :Thuis Goede gedachten MVG Renewink ;)



thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-12 - 18:26:00 send message to thuis

quote
Wildvang hoeft voor mij ook niet zo maar als het toch gebeurt.

Dat is de reden dat het blijft(als ik ze niet koop,koopt het iemand anders,is geen reden om te kopen)


Oranjekuif... zo bedoelde IK het niet. Jouw reaktie is volkomen juist maar ik bedoelde dat ik geen voorstander ben van wildvang maar blijkbaar schijnt wildvang toch te gebeuren en als het gebeurt, laat het dan verantwoordelijk gebeuren. Ik zelf koop geen wildvang omdat anderen dat ook zouden doen en wat mij betreft mag wildvang waar ter wereld en van wat dan ook verboden worden.


rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-02-12 - 19:35:01 send message to rjroering

Ik ben niet zo thuis in die wildvang, maar misschien vandaar een gekke vraag; Hoe worden die papegaaien en dergelijke gevangen dan uit de natuur?

Rico


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-12 - 19:50:05 send message to Jacqueline

happy :)

Met grote staande netten en slagnetten, meestal op de plaatsen waar ze drinken of eten.
Of met jonge en al uit de nesten gehaald, dit meestal in de ochtendschemering/of late avondschemering.
Ze worden verzameld in grote diepe kuilen tot het quotum is bereikt of de opkoper langst komt.
Dan worden ze in allerlei kisten en kratten of samengebonden tot een grote kluit papegaai vervoerd naar de opkoper zijn huis.
Die verscheept ze naar klanten in de landen die dit nog toestaan.
En van deze im/exportlijst maakt nederland ook deel uit.
Wel is er bij de importeurs al wel wat veranderd, beter huisvesting,betere controle.
Maar in het land van herkomst, een grote ellende.

wink ;)
Peter.


rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-02-12 - 19:56:44 send message to rjroering

waarom doen ze daar dan zo geheimzinnig over, om die papegaaien in kuilen te verbergen! Daar is dat toch legaal?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-12 - 19:58:05 send message to Jacqueline

happy :)

Het is geen kwestie van verbergen, het kost niets een kuil.

wink ;)
Peter.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-02-12 - 21:13:08 send message to bob_verhagen

het is eigenlijk precies hetzelfde met biologisch vlees. het is beter ( zolang je van van beter kan spreken omdat de dieren alsnog worden gedood ) maar wel duurder. en toch zie je steeds meer mensen overstappen op biologisch vlees. ik zelf ook al eet ik bijna nooit vlees.

Bob




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede