Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > say no more Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-12 - 22:32:41 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Zou Iemand die 50 paar grijze (per Paar) in een kooi van 0.8 maal 0.8 maal 0.8 in een kelder,of loods wegstopt, de eieren raapt,in broedmachine doet en handopfok en dan zo snel mogelijk de handel in dumpt dit voor het plezier doen!


Financiël gewin geeft sommige mensen idd hééél veel plezier!!!!! angryangryangryangry

Maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.
Maar voor de duidelijkheid even: ik bedoel de houders van de dieren in de normale zin van het woord en niet de andere kant van de im- exporteurs en andere maffiose handelsfiguren!

quote
het is eigenlijk precies hetzelfde met biologisch vlees. het is beter ( zolang je van van beter kan spreken omdat de dieren alsnog worden gedood ) maar wel duurder. en toch zie je steeds meer mensen overstappen op biologisch vlees


Het zijn idd de keuzes die een mens maakt, hoewel dat het met dit soort keuzes altijd om geld draait. Want netjes omgaan met de natuur kost nu eenmaal meer en aangezien alles maar dan ook alles in deze moderne wereld om dat verrekte geld draait heb je een probleem als je dat niet zoveel hebt! Ik bedoel dit: als je een bijstandsuitkering hebt is de keuze snel gemaakt in de supermarkt: een fabrieksbrood van 63 cent of een biologisch brood van € 1,94.......happy :)happy :)
Ik had natuurlijk ook een ander voorbeeld kunnen noemen. Maar ik denk dat ik nu wel duidelijk ben!

Lennart wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-12 - 22:48:59 send message to dooren

Ik denk dat de grote meerderheid het hiermee eens kan zijn: als ik tenminste het gemiddelde neemt van alle verhalen.

1. Wil import stoppen dan zal de nakweek van vogels zodanig moeten zijn dat vraag naar importvogels overbodig wordt. Deze balans is bijna niet te bereiken gezien de vraag naar huiskamervogels.

2. Dus zal import verboden moeten worden, want import komt dus voort omdat nakweek niet gebruikt wordt om een 2e generatievogels te kweken, nakweek verdwijn in huiskamers, pas als de liefhebbers beseffen dat kweekkoppels moeilijk vervangbaar worden dan wordt het interessant om nakweek te behouden voor de kweek. Import zorgt dus (in)direct voor het vervangen van kweekkoppels dus stoppen met import.

3. Huiskamervogels dragen niet bij tot behoudt van een soort en vele komen uiteindelijk terecht bij het NOP, uitgezonderd een paar echte liefhebbers (voornamelijk hier op het forum, voordat iemand zich op de tenen getrapt voelt). Meer voorlichting moet worden gegeven aan dit soort mensen, de ins and outs, hoe oud wordt een papegaai, soms ouder dan mensen. Welke verzorging, voeding, aandacht, hoeveel tijd, etc etc. Het zijn geen wegwerpproducten die je naar het asiel brengt (NOP). Naar mijn mening wordt er teveel in een opwelling gekocht, bezint eer ge begint. Men zou een papegaai eigenlijk binnen 1 jaar moeten kunnen terug brengen bij de verkopen als men merkt dat het toch even wat anders is dan men dacht. Helaas kleven hier natuurlijk praktisch nadelen.
Toch, veel papegaaienleed kan worden voorkomen.

Pas dan zal een gezonde verhouding ontstaan tussen liefhebbers en papegaaien. Geldgewin en dierenleed moet worden voorkomen.

Gert.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-02-12 - 23:14:57 send message to bob_verhagen

maar import of geen import sommige mensen hebben niet veel ruimte en dan hebben ze liever grijze roodtstaarten dan iest anders omdat die weinig ruimte nodig hebben 1x1x1 ofzo. volgens mij went import wel sneller. moet de wet eigenlijk ook niet worden aangepast??? nu is het dacht ik zo dat een vogel minimaal een kooi moet hebben waar hij geheel in past en waar hij zijn vleugels kan sprijden zonder dat de tralies wordt geraakt. dit betekent voor een grasparkiet een kooi van 20 bij 20 cm. en voor een ara ( een blauw-gele bijv. ) 85 bij 85 dit is toch ook gewoon veel te klein! of zit het anders en vergis ik me en is de wet beter?

Bob


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-12 - 23:40:02 send message to oranjekuif

Goed samen gevat Gert,Mag je vaker doenwink ;)

MVG Rene


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 14:09:15 send message to johanblok

Inderdaad uitstekend samengevat.
Voor Bob: ik begrijp niet waar je van daan haalt dat import grijzen makkelijker zouden wennen, integendeel dat is eerder omgekeerd. Of je moet bedoelen dat ze eerder in hun nesthok duiken, alleen dit feit wijst niet op gewenning maar het tegendeel, namelijk schuwheid en stress!


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-13 - 14:19:13 send message to goffini

Prima samenvatting.
Vervang alleen 'import' door 'wildvang'.
Je kunt ook binnen europa nakweek importeren


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-13 - 14:28:23 send message to dooren

Klopt goffini, maar dan inderdaad alleen binnen Europa (EG)
Even waarom:
In zuid afrika bv zijn kweekstation met > 100 grijze die hun jongen geringd verkopen aan europese groothandelaren. Als de broedresultaten van de koppels in Zuid Afrika minder worden dan worden deze zonder pardon vervangen door wildvang. Hierdoor nog steeds wantoestanden en roofbouw uit de natuur, altijd in het oog houden hoe eigenkweken worden gekweekt. (Los van het feit is zou ze daar nooit kopen, hele bestanden zijn daar besmet met enge virussen.)
Gert


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-13 - 14:41:39 send message to goffini

in en in triest.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-13 - 18:26:49 send message to oranjekuif

quote
----------------------------------------------
Maar als je natuurbroed hebt, en je geeft aan dat je ze wil verkopen, ongeacht welke soort dan ook, zul je van goede huize moeten komen om ze te slijten
----------------------------------------------

Ik denk dat het helemaal geen probleem is om goede natuurbroed vogels te verkopen,je moet misschien alleen iets meer geduld hebben,maar ja het is maar hobby,ik kan van mijn nakweek jongen net zo genieten als van mijn oudere paren (dus als ze een paar maanden langer blijven zitten vind ik geen probleem.

Ik heb nog nooit met natuurbroed jongen hoeven te leuren (zou ik dan van goede huize komenlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D)

hoe denken andere hierover?

MVG Rene


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-02-13 - 19:39:45 send message to bob_verhagen

voor johan blok: sorry dat bedoelde ik eigenlijk ook. met me gedachten ben ik meetsal al twee regels verder en meestal gaat het dan met het typen mis

Bob


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 19:42:25 send message to johanblok

Kan gebeuren natuurlijk.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-13 - 19:54:36 send message to Jacqueline

happy :)

Import, zeker is niet echt meer nodig, op bepaalde soorten na dan.
Maar als je natuurbroed hebt, en je geeft aan dat je ze wil verkopen, ongeacht welke soort dan ook, zul je van goede huize moeten komen om ze te slijten, het meest gehoorde afpingel praatje is, als ik ze bij de import ga halen, ben ik ten eerste goedkoper uit en ik kan gelijk gaan kweken, hoef geen jaren te wachten, NOU LEUK VOOR JOU, DAN GA JE NAAR DE IMPORT.

Komt het wat duidelijker over wat er met bovenstaande bedoelt word, als je het in zijn geheel overneemt.

Zolang er import zal zijn tegen dumpprijzen zul je ermee te maken krijgen, als je natuurbroed kweekt.
Het gros is toch opzoek naar zo goedkoop mogelijk
en weten precies wat wildvang kost, ook dat kweekresultaten eerder binnen hun bereik liggen als men wildvang aanschaft.

Ja, en dan zul je toch ook dat soort mensen te woord moeten staan en proberen te overtuigen dat import geen goede zaak is.
De ene keer lukt je dat wel en de andere keer niet.

wink ;)
Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-13 - 23:24:30 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

het gaat er mij alleen maar over of natuurbroed moeilijk te slijten is of niet.

Volgens mij is namelijk de groep mensen die geen import meer wil hebben alleen maar groeiende.

Die mensen willen zelfs best iets meer betalen voor nakweek(welof niet natuurbroed)

Het gaat mij niet om de Quote maar om het onderwerp

En er is toch niks mis mee dat ik dit stuk aanhaal?
Het zegt meer over een bepaalde groep kopers dan over de schrijver van deze Quote

MVg Renewink ;)

P.S dat kweekresultaten eerder in hun bereik ligt met importen geldt volgens mij uitsluitend voor grijze,en ben je wat betrefd andere papagaaien soorten beter af met jonge nakweek vogels


Morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-02-14 - 20:23:16 send message to Morris

Wat ik mede met deze topic wil bereiken is dat mensen ervan op de hoogte blijven wat de consequenties zijn van wildvang. Niet alle importeurs en transporteurs zullen zo omgaan met wildvang. Waar een vraag is, is een aanbod en zolang mensen alleen voor goedkoop (wildvang) gaan zal deze wildvang en de excessen die hiermee gepaard gaan niet snel veranderen.
Dit neemt echter niet weg dat ik voor mezelf al wel de keuze gemaakt heb om niet met wildvang vogels aan de slag te gaan, omdat er zo veel misgaat met de vangst en transport. Ik heb veel meer voldoening als ik weet waar de vogels vandaan komen (natuurbroed). Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar laten we allemaal slim zijn en niet alleen naar ons zelf kijken, maar ook naar het welzijn van de vogels.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-14 - 21:28:40 send message to Jacqueline

happy :)

Er is de laatste jaren best veel veranderd ten aanzien van transport en in de quarantine ruimte's bij de importeurs.
Zo mogen er nog maar een beperkt aantal in zo'n ruimte zitten, was vroeger zoveel mogelijk.
Ook worden er bloedcontrole's uitgevoerd steekproefgewijs.
De tijd dat ze in deze ruimte's moeten door brengen is ook verlengd.
Op transport word nu ook controle uitgevoerd,er word op toegezien dat de transportkooien voldoen aan bepaalde maten en aantal vogels wat hier in vervoerd word.
Ook voeding/drinken is een controle punt.

Maar dat neemt niet weg dat in de landen waar men ze vangt, het een grote dierenmishandeling is, hoe men met deze vogels omgaat.
Daar iets veranderen is minder eenvoudig, zolang de inwoners van dergelijke landen hier iets aan kunnen verdienen zal dit blijven bestaan, bedenk dat 10 euro daar een maandloon is voor hun maatstaven.
Wel worden er projecten opgestart om deze vangers/stropers in wildlife parken aan een baan te helpen, (met stropers vang je stropers).
Zie wat ze momenteel in de Pantanal voor elkaar hebben, kun je als toerist vogels gaan bekijken onder begeleiding van dergelijke voormalige stropers.
Neem de noodzaak weg om te stropen en maak ze natuur bewust, en de wildvangimport bloed DOOD.

Nou pak dan ook nog de grote houtbedrijven aan, die per dag meer oppervlakte aan bomen omleggen dan Nederland groot is, want vergis je niet die doen ook een heeeel grote duit in de zak van uitsterven.
Ara's staan elkaar naar het leven, roven elkaars nesten leeg om maar een broedplaats te bemachtigen, waarom, hun nestplaats is nu een DEUR/KOZIJN/TAFEL/STOEL en wat al niet meer gemaakt van hardhout.

En wie weet zullen we dan, vele soorten van de ondergang redden, of tenminste voor veel leed behoeden.

Eenvoudig, nee dat is het niet, maar het is een combinatie van factoren die import/vernietiging in standhoud.
Hij die zijn gezin toch te eten wil geven in donker Africa/Zuid Amerika en Hij die zonodig het hardste hout in en op zijn huis wil hebben.

Het is geen kwestie van vraag/aanbod, wat niet aangeboden kan worden, is ook geen vraag naar.

Kijk naar Amerika, komt al jaren geen pluim meer uit de wildvang binnen, en toch gaan daar honderdduizenden vogels de huiskamer in, en toch blijven ze voldoende kweekvogels houden.
Waar onder heel veel voormalige huiskamervogels.
Of het moet zijn dat er stofzuigers/wasmachine's/deurbellen/telefoons/7 verschillende talen, voordurend te horen zijn in deze kwekerijen, om de natuurbroed deze geluiden aan te leren.

Import, zeker mag sinds gisteren verboden worden, maar het zal wel 3000 worden voordat het wereldwijd van kracht word.

wink ;)
Peter.






Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede