Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken van Amazones Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-06-18 - 16:08:48 send message to johanblok

Het is altijd heel verleidelijk om bij een wijziging van een element, eventuele verbetering daaraan toe te schrijven. Echter, er spelen zoveel andere factoren een rol dat dit zelden stand kan houden.

Er moet wel een causale link te bedenken zijn tussen de verandering en de verbetering.
Als men nuchter nadenkt, kan de verandering van broedblok ooit bijdragen aan een hoger bevruchtingspercentage? Misschien, als de paring in het blok plaatsvindt, maar in alle andere gevallen is invloed van het type blok op het success van de paringen vrijwel uitgesloten. Invloed van het type blok op het aantal bevruchte eieren dat ook daadwerkelijk uitkomt, is natuurlijk wel heel goed denkbaar, maar een heel andere kwestie.

Over mijn eigen vogeltjes:
Mijn witvoorhoofden van 3 jaar oud hebben dit jaar, het eerste jaar dat ze een blok hebben, 2 van de vier eieren bevrucht. Tot nu toe brengen ze de twee jongen goed groot. Uit de twee zelfgetimmerde blokken verkozen ze het blok in de buitenvoliere boven het blok in het binnenhok. Tussen het leggen van het 2e en 3e, respectievelijk het 3e en 4e waren meerdere paringen te zien op de stok voor het gekozen nestblok. Daarvoor veel minder intensieve en nogal stuntelige pogingen daartoe. Als ook voor papegaaien geldt 'oefening baart kunst' dan zal het aantal bevruchte eieren volgend jaar vermoedelijk wel hoger liggen.


marajo
Website Member
Posts :60

Website Member
2007-06-19 - 12:25:16 send message to marajo

beste liefhebbers,

ik lees regematig de reacties op het forum van vogelarena....

dit verhaal vind ik intresant om te lezen omdat dit een vraag is die mij en vele andere bezig houd.
mooi is ook dat mensen reageren, en hun eigen ervaring toevoegen.
de basis kennis is bij de meeste mensn geen probleem, we kennen de soorten vaak vrij snel en weten waar de vogel oorsprongkelijk van daan komt. maar dat is maar de basis die ieder uit een boekje leert.
daarom vind ik deze topics intersant en hoop dat nog veel mensen hun ervaring of beleving plaatsen. daar kunnen we veel van leren met ons allen.
het boekje van mathias reinsmidt en t arndt is ook zeker de moeite. een goed boek omdat over de algemene kennis van amazones houden wordt gepraat en niet alleen dat saaie soort beschrijving.

onbevruchte eiren is het bekende amazone probleem.
net als bij alle andere vogels is ook bij deze vogels voeding een belangrijk onderwerp.
ik ga niet uitwijden over wat voor product je moet voeren, pellet of zaad? deze dicusie heeft vaak op dit forum gestaan en is iets waar wij allen het nooit eens over worden.

belangrijk is dat wij proberen de voeding zo dicht mogelijk in de buurt van het natuurlijke dieet van amazones te brengen. wij zijn niet in staat om verse bloemen,planten allerei larven en insecten en fruitsoorten te verstreken.
zoals wij weten zijn amazones zachtvoer eeters. en bestaan hun dieet verschilend van soort, leefomgeving en aanbod van de natuur. vooral uit zachte voeding wat grotendeels bestaat uit water. zoals fruit, bladgroen, gekiemde zaden, bessen en zo nu en dan een insect, nou jagen ze niet echt op insecten maar als er een op een bes zit zouden ze niet aarselen deze ook op te eten.

met amazones in gevangenschap wordt niet goed gekweekt. er wordt vaak tegen mij gezegd dat dat wel mee valt, en dat dat onzin is.
het aantal amazones licht velemalen hoger dat alle andere soorten, omdat de familie groot is en dat vele leden van de familie masaal zijn geimporteerd.
dus vergelijk het aantal gehouden amazones, met de na kweek dan zul je zien, dat maar een zeer klein percentase is vergeleken met een aFrikaanse soorten.

een paar dingen vallen mij op.

de vogels zijn te vet en er dan niet goed bevrucht. kkomt dat omdat de pop de man te zwaar vind, en wil hem er niet op hebben.
er zijn vele redenen te bedenken waarom het dan fout gaat. vergelijk het met mensen, dikke hebben ook meer moeite om zwanger te worden, en daar komt ook nog eens bij dat de pret in de slaapkamer veel minder is dan bij dunnere mensen.
je zou wel denken waar slaat dat op!!!!!!
maar ik denk dat dit ook het geval is bij vogels en andere dieren. dat betekend dat de aanstalte om over te gaan naar het produceren van na geslacht ook minder is.

een andere redenen is gedwongen koppelen.
in de praktijk zie je vaak dat het moeilijk is om twee bij elkaar te zetten en dat het dan ook nog in een keer klikt.
we weten allemaaal wat de beste manier is om onze papegaaien te koppelen, maar hebben vaak niet de mogelijk heden.
door het kosten plaatje is het niet haalbaar vluchten te bouwen van 10 bij 10 meter en daar een stuk of 8 vogels in te plaatsen vanm de zelfde soort. en ze het zelf maar uit te laten zoeken. dit is de beste optie om goede paren te vormen. in het loropark zie dat het ook zo gebeurd. en dat de paren 2 jaar na het koppelen de kns krijgen om voor nageslacht te zorgen. gebeurd dat niet gaan ze weer terug in de koppel vluchten of worden uit de kwekerij geplaatst.
helaas ligt het niet in ons bereik het net zo te doen. zelf proberen we het wel elke keer zo te doen en daar komen goede resutaten uit. een mogelijkheid is ook het wat kleinschaliger toe te passen, maar denk dan wel aan een ovet schot mannen. mannen zijn vaak probleem. ze hechten zich minder snel aan een partner dan een pop en dan zie je ook nog regelmatig dat twee mannen na elkaar toe trekken. zorg ook dat je de mannen 1 of het liefst 2 jaar ouder koopt dan de pop. mannen doen er langer over om geslachts rijp te worden. dat zie je terugals je zoals de meeste mensen een koppel samen stelt van de zelfde leeftijd de eetste ronde eieren onbevrucht zijn en dat is 9 van de 10 keer de schuld van de man.

hier laat ik het eerst even bij. ik hoop op meer reacties van liefhebbers.

groeten emil


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-09-02 - 17:05:25 send message to molineti

Na jaren geduld ,is het toch gelukthappy :)

Natuurbroed amazones ventralis



Ouderpaar met 2 jongen

Groeten Rene


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-09-02 - 18:21:20 send message to johanblok

quote

Na jaren geduld ,is het toch gelukt


Misschien te nieuwsgierig, maar deden ze jarenlang helemaal niets, of kwamen ze nooit zover daad de jongen ook daadwerkelijk op stok kwamen?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-09-02 - 18:27:54 send message to molineti

Ze hadden teveel(soms wel 8) onbevruchtte eieren.

Dit jaar 4 eieren,waarvan er 3 bevrucht waren.

Het kleinste jong heeft het helaas niet gered

Groeten Rene


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-09-02 - 20:47:07 send message to Daniel

Misschien een late reactie op een eerder aangestipt onderwerp in dit onderwerp. Het vervangingsvraagstuk: hoeveel jongen moeten er jaarlijksgeboren worden om de populatie in stand te houden. Ik denk dat jaarlijks misschien niet de juiste termijn is voor amazones. Het zijn langlevende vogels welke jaren de tijd hebben om zichzelf "te vervangen". Als ze 15 jaar worden in het wild (een gok) hebben ze 10-12 jaar om genoeg jongen te produceren en dan zou 1 jong per jaar geen rare uitkomst zijn. Dan zijn zelfs verliezen van 80-85 procent nog verantwoord om tot vervanging te komen. Indien ze in het wild nog langer zouden leven zouden zelfs nog grotere verliezen verantwoord zijn. En waarom zou een koppel dan investeren in grote legsels?


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2007-09-02 - 21:13:27 send message to johanblok

quote

Ze hadden teveel(soms wel 8) onbevruchtte eieren.


Daar heb ik met name bij venezuela's veel last van gehad.



interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-06-26 - 21:35:36 send message to interactivet

Zijn er amazone kwekers die nu na een jaar of 5 al een antwoord gevonden hebben op de vraag waarom amazones zo vaak onbevruchte eieren hebben? Heeft het wegnemen in zijn geheel van zonnebloem pitten bijvoorbeeld geholpen?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2013-06-26 - 22:43:31 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ondanks dat ik bijna volledig met amazones gestopt ben heb ik toch nog wel een gedachtte hierover.
Ik denk dat het niet zijn van een echt paar,maar een gedwongen koppel in combinatie met het niet tegelijkertijd in broedconditie komen de belangrijkste reden is voor onbevruchtte eieren.

De beste resultaten had /heb ik met vogels die als jonge vogels gekoppeld zijn .
groeten rene


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-06-27 - 06:26:35 send message to interactivet

Bedankt voor de reactie Rene.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-06-27 - 10:34:55 send message to Antonia

Dan is er ook nog hoop voor mijn vrij jonge koppel, 6 en 5 jaar. Zij hebben nog helemaal geen eieren gehad maar als ik zie hoe stuntelig het gaat met hun broedse gevoelens soms laugh :D
Toch geeft het popje al 3 jaar aan dat ze wil maar tot DE daad is het nog niet gekomen geloof ik, we wachten rustig af...


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-06-27 - 13:14:11 send message to Vogelen

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van hele grote vluchten? (10 meter of langer) Onze amazones lijken tegelijk in broedstemming. Het klikt prima! Man voert pop ook in het blok. Ik heb geprobeerd om langere tijd "schraal" te voeren, dit helpt niet. Soms denk ik dat de man gewoon te lui is, ik heb ze niet zien paren. Vraag me daarom af of een grote vlucht mogelijk effect zou hebben.


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-06-27 - 14:11:04 send message to interactivet

@Vogelen. Ik ga het komend seizoen (by ons begint dat in Augustus) proberen of 10 meter vlugten helpt met 2 koppels. Ik twyfel het egter aangezien ik amazone kwekers ken met heel wat vlugten van 10 meter en langer die steeds veel onbevruchte eieren hebben elk jaar. Maar wie weet mischien met deze koppels helpt het. Natuurlike seleksie, aanpasbaarheid, niet mekaar langs elkaar zien, maar wel beweze koppels aan de overkant van niet beweze koppels plaatsen die mekaar kunnen zien, en voeding is belangriker lykt me.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2013-06-27 - 15:46:22 send message to molineti

Ik heb met diverse paren zeer goed gekweekt,gemiddeld 3 jongen per jaar,jaren achter elkaar in vluchten van 5.50 bij 1.20 meter.
Dus ik denk niet dat vluchten van meer dan 10 meter lang het verschil gaat maken,maar het proberen waard,ik ben benieuwd naar de resultaten

Groeten rene


interactivet
Website Member
Posts :145

Website Member
2013-06-27 - 16:04:53 send message to interactivet

Konden de vogels mekaar zien door het gaas of waren er andere afschortingen tussen?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede