Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nop veldhoven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Pascallo.NL
Website Member
Posts :6

Website Member
2012-08-06 - 09:31:04 send message to Pascallo.NL

Dankjewel bva.


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-08-06 - 17:03:03 send message to Ruben31

Edwin,leer eens Nederlands??


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-08-06 - 17:15:17 send message to mijnkaketoes.nl

Ik kan het NOP wel helpen men kan hier bij mij gerust nog wat inca' of zwarte kaketoes plaatsen


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-06 - 17:55:02 send message to eric 008

ruben mensen die andere mensen willen wijzen op een taal probleem hebben zelf een nog groter probleem kunnen waarschijndelijk niet rekenen .
het is een vogel forum voor iedereen en niet alleen voor taalmeesters zoals u doet gaan mensen niet meer posten zonde want van iedereen kun je leren .juist in het jip en janneke ABN OF HENK EN INGRIT


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-06 - 19:02:34 send message to Karel

....Juist, en nu weer on topic svp...


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2012-08-06 - 19:22:49 send message to johanblok

Probleem van het NOP is altijd geweest dat ze te veel vogels aannemen, meer dan ze goed kunnen verzorgen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-08-06 - 19:31:07 send message to mijnkaketoes.nl

dan zou ik als ik hen was helemaal op mijn aanbod ingaan happy :)


Toridi
Website Member
Posts :17

Website Member
2012-08-06 - 20:58:53 send message to Toridi

In welke handen is het nu dan, als het niet overgenomen is door libema?


Buru
Website Member
Posts :26

Website Member
2012-08-06 - 21:15:08 send message to Buru

Als ik aan het NOP denk moet ik steeds denken aan het stukje uit het NRC van 6 april 2012 met als titel ''papegaaitje leef je nog?''

voor degene die het nog niet hadden gelezen. zie hieronder. (doe er even de moeite voor en lees het even)

Maar hoevaak ze ook negatieve publiciteit aan dit park geven, het gaat gewoon allemaal maar door. Iedere maand kom er zachtjes aan weer zo'n nieuw verschrikkelijk verhaal naar buiten.



Door Andreas Kouwenhoven

Een trouwe vrijwilliger, die dag en nacht klaarstond voor het vogelcentrum. Zo kennen de medewerkers van het Nederlands Opvangcentrum Papegaaien (NOP) hun 58-jarige vogelverzorger Frans V. Hij was iedere week aanwezig in het papegaaienpark. Dan kluste V. aan vogel- kooien. Laatst verving hij nog de luchtfilters in het centrum. Frans V. had een speciale taak in het park. Hij vervoerde vogels van Schiphol naar Veldhoven. Daar vangt het centrum gesmokkelde vogels op die de douane op het vliegveld in beslag heeft genomen. Het opvangcentrum krijgt daar geld voor van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Maar niet altijd kwamen de vogels in Veldhoven aan. Soms sneuvelde een dier tijdens het transport. Of er raakte een vogel kwijt. Halverwege januari dit jaar maakte Frans V. weer een rit naar Veldhoven. Op Schiphol was de Surinaamse vogelhandelaar Radjen R. aangehouden met elf zangvogels in zijn bagage. De douane nam ze in beslag en zette ze op transport naar het papegaaienpark. Een paar dagen later deed de politie een inval in het huis van Radjen R. en trof daar dezelfde vogels aan die de douane in beslag had genomen. Radjen R. zou de dieren samen met Frans V. tijdens transport hebben verwisseld. Bij het doorzoeken van de woning van Frans V. werd 19.000 euro contant geld gevonden. V. werd gearresteerd.

Het is niet de eerste keer dat een medewerker van het opvangcentrum in Veldhoven in opspraak komt. Al jaren hangt om het NOP, een van de grootste papegaaienparken ter wereld, een waas van geheimzinnigheid. In het centrum zouden massaal dieren overlijden of kwijtraken. Gemiddeld gaat 60 procent van de vogels er binnen drie jaar dood. Zeer ongewone sterftecijfers, zegt koepelorganisatie VOND van de Nederlandse dierenopvangcentra. Volgens een woordvoerder heeft het papegaaienpark een „zeer slechte” reputatie, omdat er op grote schaal dieren zouden verdwijnen.

Adriaan Versteegen was 25 jaar vrijwilliger bij het NOP toen directeur Tonnie van Meegen vorig jaar overleed. Versteegen nam zijn taken tijdelijk over en kreeg van het bestuur opdracht de vogels te tellen in het park. Versteegen schrok. „Bij die telling kwam ik maar tot 1.100 vogels, terwijl hier volgens de administratie 3.000 vogels zouden moeten zitten.” Hij ontdekte dat het registratieprogramma van het park vol met eigenaardigheden zit. „Vogels die in het systeem als overleden werden geregistreerd, waren na vier jaar plotseling weer levend. Er klopte niets van.” Bij Versteegen viel het kwartje. Al langer liep hij rond met vermoedens dat vogels vanuit het opvangcentrum werden verhandeld. Veel ‘kwijtgeraakte’ vogels waren van exotische komaf en veel geld waard. „Bewijzen kan ik het niet, maar ik heb in de loop der jaren genoeg verdachte zaken gezien.” Hij begint over het vriesvak waar dode vogels worden ingevroren. „Dat lag soms vol met vogels waarvan ik dacht: waar komen die opeens vandaan?” De Dieren-bescherming heeft wel een idee. „Wij hebben het sterke vermoeden dat NOP handel drijft in exotische dieren.”


Ruim tien jaar geleden werd al vastgesteld dat het centrum zich schuldig maakt aan illegale handel. De truc die NOP hanteerde is simpel, vertelt een onderzoeker van toen. Het centrum doet haar papegaaien van de hand via externe handelaren. Verkochte papegaaien werden ge- registreerd als ‘overleden’. De zeldzame dieren werden vervolgens ingewisseld voor goedkope, al ingevroren vogels. Zo werd de schijndood gelegaliseerd. Destijds trof de officier van justitie een schikking met het centrum. Maar ook daarna bleef het NOP handelen in vogels, melden betrokkenen aan deze krant. Het overkwam Joy Ramdaras, voorzitter van zangvogelvereniging Beef-Free uit Den Haag. Een paar jaar geleden nam hij drie zangvogels mee uit Suriname. De vogels werden op Schiphol onderschept en naar Veldhoven gestuurd. Ramdaras zou de dieren terugkrijgen als ze in quarantaine waren geweest. Bij het NOP aangekomen kreeg hij drie andere vogels mee. „Ik zei meteen: dit zijn mijn vogels niet.” Maar zijn eigen vogels waren er niet. Ramdaras deed navraag en kwam uit bij vogelhandelaar Radjen R., die in Suriname verbleef. Ramdaras belde hem op. „Hij gaf toe dat hij mijn vogels had verkocht, en zei: ‘No spang, maak je niet druk. Ik regel bij het NOP wel andere voor je.’ Daarna heb ik nooit meer iets van hem gehoord.” In de Surinaamse vogelwereld is Radjen een bekende handelaar, weet Ramdaras. Als iemand een zieke of dode vogel had, kwam Radjen het dier wel ophalen. „Hij had allemaal dode dieren in zijn vriezer liggen. Die ruilde hij dan bij het papegaaienpark om voor exotische vogels.” Volgens dierenarts Jan Hooimeijer zijn honderden vogeleigenaren op deze manier hun dier kwijtgeraakt bij het NOP. Hij was als vogel- deskundige betrokken bij het onderzoek van ruim tien jaar geleden. Het opvangcentrum „deugt voor geen meter”, zegt hij nu. „Er is nergens een plek waar zoveel vogels dood gaan als in dit park, maar sectie-uitslagen ontbreken. Ik krijg daar een hele bruine smaak van in mijn mond.” Bovendien heeft het park nooit gegevens verstrekt over wat het doet met jonge vogels die er uit het ei komen, zegt Hooimeijer. „Neem maar van mij aan dat ze bevruchte eieren niet in de vuilnisbak gooien. Sommige vertegenwoordigen een waarde van wel duizend euro. Die worden ook verhandeld.”



Interim-directeur Martin van Hees van het NOP erkent dat „in het verleden een aantal dingen niet goed is gegaan”. Met een deel van de vogels werd gekweekt, bevestigt Van Hees. Hij acht het „goed mogelijk” dat jonge vogels werden verkocht. Maar sinds vorig jaar gebeurt dat niet meer, „want ik ben daar persoonlijk geen voorstander van”. Ook is de volledige administratie doorgelicht. „Niet alles klopte, maar van grootschalige handel is geen sprake”, zegt Van Hees. „De fout zat hem eerder in het foutief registreren van nieuw binnengekomen vogels. Soms hebben we een nummertje verkeerd opgeschreven.” Volgens de interim-directeur zijn „hooguit vijftig vogels” op onverklaarbare wijze kwijtgeraakt. Verkocht? Van Hees: „Dat weet ik niet. Er vliegt ook wel eens een vogel weg.”

De Dierenbescherming is niet overtuigd. „Ondanks onderzoek dat gedaan is, denken wij dat vogelhandel in het NOP nog steeds bestaat”, aldus een zegsman. Daarom heeft de Dierenbescherming medewerkers een richtlijn gestuurd om niet langer samen te werken met het centrum. Medewerkers brengen nog incidenteel papegaaien naar het park. „We kunnen niet anders”, verklaart de woordvoerder. „Het NOP heeft in Nederland een monopolie. Zij zijn het enige door de overheid aangewezen opvangcentrum voor papegaaien.Koepelorganisatie VOND wil dat daar verandering in komt. „We weten allemaal dat het rommelt bij dit centrum. Ingrijpen is noodzakelijk. Het park kan niet meer verder met dezelfde mensen op dezelfde plek. Het heeft een nieuwe start nodig.” Ook de Dierenbescherming wil dat staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, CDA) onderzoek doet naar de gang van zaken bij het papegaaienpark. „NOP krijgt geld van het ministerie om vogels op te vangen, niet om te verhandelen.”


Mysterieuze diefstallen

In Papegaaienpark NOP vonden dit jaar meerdere diefstallen plaats. De afgelopen drie maanden was het vier keer raak, waarbij bijna honderd vogels zijn weggenomen uit het opvangcentrum. Onder de gestolen dieren bevinden zich zeldzame soorten zoals ara’s en kaketoes. Koepelorganisatie VOND van de Nederlandse dieren opvangcentra heeft vraagtekens bij de vele diefstallen uit het vogelcentrum. „Het is op zijn zachts gezegd vreemd”, aldus een woordvoerder. Ook vogeldeskundige Jan Hooimeijer noemt de inbraken „zeer opmerkelijk”. Oud-medewerker Adriaan Versteegen van het NOP denkt dat het centrum met schijninbraken haar registratieprogramma probeert „recht te trekken”. Dat is volgens interim-directeur Martin van Hees zeker niet het geval. Volgens hem kennen de inbrekers „de weg in het park heel goed”, maar voor zijn huidige medewerkers durft hij „beide handen in het vuur te steken”. De beveiliging in het opvangcentrum is in orde, zegt Van Hees. „Maar het is nooit helemaal waterdicht. Uit Fort Knox kun je ook goud weghalen.”


Ruben31
Website Member
Posts :791

Website Member
2012-08-06 - 21:35:11 send message to Ruben31

En dit allemaal voor de centjes.
Corrupte bende!


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-08-06 - 22:52:23 send message to eric 008

klokken luiden help niet in nederland er word door te veel partijen van de strijk stok gesnoep hoe dan ook .voorbeelden te over,zal ook nooit verandere als mensen gevangen zijn door het stink geld en nooit genoeg gevoelens .sad :(
m.v.g eric


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2012-08-06 - 23:00:03 send message to Ton Koek

Is die nieuwe directeur gewoon "een beetje naïef" of is er meer aan de hand?


bakeliet
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-08-07 - 11:35:24 send message to bakeliet

ik hoop dat de nieuwe directeur, ook eens wat laat horen,
hier op het forum. Pascal misschien kun je de directeur eens op dit forum wijzen !!
groetjes Herman. p.s ik bedoel de kookaburra (ijs vogel)en ga maar eens ruiken !! in de hal waar ze zitten.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-08-07 - 12:22:08 send message to Karel

Als er inderdaad 12 kuikens op de grond liggen is er (te) lang niet schoongemaakt. Een paartje kookaburra's eet maximaal 3 á 4 kuikens per dag.
Bovendien kun je ze op langere termijn niet alleen maar op kuikens houden!


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2012-08-07 - 12:53:38 send message to Martien Strijdveen

als wij nu allemaal eens als vogel liefhebbers ons eens gratis een dag (of meer) aanbieden om te helpen en alles weer eens oke te maken wat niet helemaal in onze ogen goed is of beter kan zouden zij daar dan niet meer aan hebben?
wij weten precies hoe het moet en hoe het niet moet.
mvg Martien




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede