Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nop veldhoven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2012-11-11 - 16:06:58 send message to hoogervorst

Ik ben 2 weken geleden bij het NOP geweest en hopelijk haalt Stichting AAP in ieder geval de Caracal en de 2 overgebeleven zwart witte maki's alvast weg. Het bedelgedrag en ijsbeergedrag waren gewoon eng om mee te maken. Het lijkt wel of ze op de nootjes leven die bezoekers ze geven.
De tropenhal was qua vogels erg leeg, de particuliere uitleen-collecties zijn weggehaald, het was erg stoffig.Het voer wat aanwezig was is karig en voor de rest leven we van wat het publiek ons geeft volgens mij.
Buiten ook veel lege kooien en bijna nergens voer in de bakken( ik was er tussen 11 en 13.30 uur) maar positief ook geen dode vogels zien liggen.
De vrijwillgers doen hun best met begeleiden van personen vanuit zorginstellingen (sociale werkplaats)en moeten dan ook nog voor dure papegaaien zorgen. Dit hoeft niet fout te gaan, maar ik betwijfel of het goed gaat.
De gezonde dieren moeten daar snel weg, kweekkoppels in overleg met eigenaren( of hebben ze voor afstand getekend en kan het NOP met de vogels doen wat ze willen, dit zou de makkelijkste weg zijn) evt. naar kwekers(verkoop om schulden in te lossen) toe en voor de rest blijft er eigenlijk maar 1 ding over...., hoe triest het ook is, maar zieke vogels moet je niet willen verspreiden. De allure en het ideaal zijn van het papegaaienpark af, helaas het had zo mooi kunnen zijn. Ronald


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-11-11 - 16:52:13 send message to mijnkaketoes.nl

Inderdaad triest. Stichting AAP lijkt me inderdaad een professionele organisatie en laten we hopen dat ze het goed gaan afhandelen. Tevens te hopen dat men nu niet weer van allerlei wildgroei in papegaaienopvangclubjes ziet. Zoals als de blije bonte boer en de de vrolijk gestippelde kanarie.

Rupicola (Hans) je hebt gelijk hoor.

Jammer dit allemaal heeft moeten gebeuren en voor de voor en tegenstanders hier zijn geen winnaars of verliezers in deze.

Henk


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2012-11-11 - 17:39:54 send message to rupicola

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Quote: Buiten ook veel lege kooien en bijna nergens voer in de bakken( ik was er tussen 11 en 13.30 uur)


Nou, laat dit nu precies een van de voorbeelden zijn van mijn eigen waarnemingen.
Het zal eind jaren 90 geweest zijn, dat ik bij binnenkomst (rond 10.00 -10.30 uur) een rij volières met amazone papegaaien aantrof, waar geen korrel voedsel en geen drup water aanwezig was. Ik zag wel lege bakken!
Toen ik aan het eind van de middag het park wilde verlaten trok de herrie uit de richting van diezelfde volières meteen mijn aandacht.
Een vrijwilliger was (toen pas) bezig de betreffende dieren van water en voedsel te voorzien!

Nu meent ondergetekende heel aardig op de hoogte te zijn van gedrag bij papegaaien en onderlinge interacties in het bijzonder.
Hier was echt geen sprake van onderlinge rang- en pikorde, maar er werd gewoonweg op leven en dood gevochten om water en voedsel!!!
Niet een of enkele exemplaren, maar hele groepen raakten in gevecht en veren en bloed vlogen in het rond.
Tot overmaat van ramp trachte die vrijwilliger mij ook nog te laten geloven dat ze dat altijd deden en dat er niets aan de hand was!


Los van talloze andere waarnemingen en meldingen blijkt ook nu weer dat de problematiek van twee weken geleden bepaald niet uitzonderlijk is en helaas ook niet nieuw.

Er zijn mensen voor minder vervolgd en veroordeeld!

Nogmaals triest . . . en ook uitermate triest dat NOP zo lang door heeft kunnen gaan met haar werkwijze!



Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-11-11 - 17:47:19 send message to Max Weijers

als alles klopt wat hier beweert wordt dan is het inderdaad triest, maar voor zever ik mij kan herinneren staan alle voerbakken van de vogels binnen (dus achter de schermen waar het publiek niet komt) hoe kan je dan zien dat alle voerbakken leeg zijn?

max


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2012-11-11 - 18:00:21 send message to hoogervorst

@ Max,
Ik doel hier op de lege bakken in de grote volieres en doorloopvolieres, dit is zichtbaar voor iedereen die er oog voor heeft, want hier zijn geen of kleine nachthokken.
Waarom zet je buiten voerbakken? Het behoeven geen drinkbakken te zijn want er staan aparte waterschalen.
Pinquins mochten fijn zwemmen in groen algenwater(nog net niet schuimend, dankzij de lagere temperaturen). Ze stonden met zijn vijfen triest op een hoopje bij elkaar, nee ze waren niet gelukkig meer, (dit in vergelijk met artis of walsrode) en de zwarte roodstaartkaketoes wilden mijn fotocamera door het gaas heen opeten, het achtervolgingsgedrag van mensen was echt schokkend. Casuaris met afgestompte poten zonder tenen, wil ik verder gaan. NEE dat wil ik niet, ga het zelf bekijken en gun ze nog wat inkomsten om schulden te betalen voor het park gesloten is.


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-11-11 - 20:33:21 send message to Arno_89

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nu slaan er 2 personen door en wordt het bijna theatraal:
*Aan de grote vluchtvolieres zitten overal grote nachthokken.
*als er grote groepen papegaaien worden gevoerd gaat dat altijd met veel kabaal en dreiggebaren. (dat zie je in andere dierentuinen ook en ook op de kleiwanden in zuid-amerika(check de filmpjes), dat er bloed en veren in het rond vlogen geloof ik gewoon niet.
*er ging vanuit een vogelvereniging jaren het gerucht dat de papegaaien friet kregen, war absolute onzin is.
*het gedrag van van zwarte kaketoe man is prima te verkkaren, deze vliegt in een enorme voliere (dus kan je acherna vliegen, wat bij de meeste particulieren niet kan omdat ze de ruimte niet hebben) deze vogel is meer dan handtam en vliegt daarom iedereen achterna.
*de casuarissen hebben meer dan tien jaar achter de schermen bij Avifauna gezeten maar omdat er van deze ondersoort geen man is te vinden buiten OceaniE, zijn deze 3 uiteindelijk afgestaan aan Nop ( en geloof mij dat ze erop vooruit zijn gegaan vwb leefruimte)

Dat stichting AAP uiteindelijk de overheidsvogels is gaan opvangen verbaasd mij niets. 2 jaar geleden op het sterfbed van de voormalig Nop voorzitter stuurde David van Gennip van AAP een brief om de contracten van de inbeslag genomen vogels van het Nop over te nemen. ( deze zijn lucratief en apen worden bijna nooit in beslag genomen).

Ik deel de mening dat het voorbij is voor het Nop en dat ze het op een diervriendelijke manier moeten gaan sluiten. Het Nop heeft meer dan 1 kans en veel onverwaardelijke steun gekregen, maar hebben het tij niet weten te keren tot bijv. een Stichting AAP die wel een professionele, grootschalige, deels op vrijwilligers gerund opvangadres met de juiste prioriteiten financieel weten te overeind te houde.

Jammer maar helaas en nu snel opdoeken...


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2012-11-11 - 21:47:28 send message to henkdelaat

Het is de waarheid Arno wat je schrijft.

Ik ben veelvuldig in het park geweest en heb de eerder beschreven wantoestanden nooit gezien.

Jammer dat zulk park verdwijnt want je kon je er met je kleinkinderen best een dag doorbrengen,en ze laten zien dat er meer en andere vogels en dieren waren als dat er in hun omgeving of bij Opa te zien waren.

Henk.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2012-11-11 - 22:02:00 send message to rupicola

Dit bericht is 8 keer gewijzigd

Quote:
Nu slaan er 2 personen door en wordt het bijna theatraal:
*Aan de grote vluchtvolieres zitten overal grote nachthokken.
*als er grote groepen papegaaien worden gevoerd gaat dat altijd met veel kabaal en dreiggebaren. (dat zie je in andere dierentuinen ook en ook op de kleiwanden in zuid-amerika(check de filmpjes), dat er bloed en veren in het rond vlogen geloof ik gewoon niet.


Na jarenlang studie aan onderlinge interacties bij papegaaien meen ik toch echt wel onderscheid te kunnen maken tussen het normale rang- en pikorde gedrag -wat er zowel in het wild als in avicultuur behoorlijk fel aan toe kan gaan- en wat er destijds bij NOP gebeurde!

Het lijkt me dat de waarheid in toenemende mate naar boven komt drijven , dus wie dit wel of niet gelooft lijkt me verder van ondergeschikt belang.


Quote:
(deze zijn lucratief en apen worden bijna nooit in beslag genomen)


Deze opmerking getuigt eerlijk gezegd niet echt van kennis van zaken.



Quote:
Ik ben veelvuldig in het park geweest en heb de eerder beschreven wantoestanden nooit gezien.


Daar twijfel ik uiteraard niet aan, toch troffen vele anderen, waaronder ikzelf, over de jaren met grote regelmaat erg bedenkelijke zaken aan.
Het lijkt me tevens dat de huidige situatie en het dossier dat rond NOP is ontstaan ook niet echt uit de lucht is komen vallen.


nog een voorbeeldje dan:
Niet zelden werd NOP -voornamelijk door eigen fanclub- geroemd vanwege 'hoe mooi en goed verzorgd het er allemaal toch uitzag'.

Tja, waarschijnlijk kwam ik daar dan steeds op precies de verkeerde dag, want ik zag bijvoorbeeld vaker wel dan niet ware torens van ontlasting onder de zitstokken.
Hoeveelheden die niet van enkele dagen maar over langere perioden waren ontstaan. (inclusief riante bedekking met een laag schimmels)

Tja, mijn beleving van 'mooi en goed verzorgd' is een geheel andere zal ik maar zeggen.

Hoe dan ook, over de jaren is door mij en vele anderen in ruime mate geschreven over onze bevindingen aangaande dit onderwerp en ervan uitgaande dat het inmiddels wel duidelijk is hoe de zaken er voor staan denk dat ik het hier verder maar bij laat.

wink ;)



* excuus voor hoog aantal keren gewijzigd.
dit i.v.m. diverse pogingen om een deel tekst cursief te krijgen.
functie werkt helaas niet.




molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2012-11-12 - 01:04:31 send message to molineti

Hoi Hans,

Leuk(ondanks een minder leuk onderwerp)om weer een bijdrage van jou hier te kunnen lezenhappy :)

Groeten rené


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-11-12 - 17:51:40 send message to Arno_89

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

opmerking van Hanssad :(deze zijn lucratief en apen worden bijna nooit in beslag genomen)
Deze opmerking getuigt eerlijk gezegd niet echt van kennis van zaken.

@Hans:
Ik weet hoe de contracten eruit zien van het ministerie met enkele VOND-leden. Dus ja, ik weet wel wat dit financieel betekent voor de contracthouders.

Er zijn contractueel dagvergoedingen afgesproken wat er voor een dier aan onkosten gerekend mag worden voor huisvesting, (medische) verzorging etc.

Meestal zijn het kleine aantallen dieren en is het niet of nauwelijks kostendekkend. Maar er zijn uitzonderingen bij hele grote aantallen dieren die in beslag worden genomen. Dat gebeurd incidenteel met knaagdieren en vogels maar nooit met apen.

Bijvoorbeeld 5900 muizen (zie link),de verzorging is relatief eenvoudig en de kosten zijn laag (de kooitjes werden ook in beslaggenomen en een vrijwilliger gaf dagelijks eten. De dagvergoegding leverde het NOP in drie maanden een aanzienlijk deel van de jaarbegroting op (zie 2de link laatste pagina) En zo zijn bij grote partijen wildzangvogels ook aanzienlijke bedragen uitgekeerd voor de verzorging, waarbij deze inkomsten een substantieel deel uitmaken van de jaarlijkse begroting van het NOP.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/154802672/Fokker+kwaad+na+inbeslagname+knaagdieren.aspx

http://www.papegaaienpark.nl/documenten/nb45.pdf

Hans, ik ben wel benieuwd waar dat onderzoek van jou uit heeft bestaan?
Heb je achter de schermen gekeken, heb je de verantwoordelijken van het park gesproken of misschien de dierenarts?

En als laatste: Ja, je hebt helemaal gelijk; de verzorging schort aan alle kanten en de verblijven waren soms maanden niet zuiver gemaakt. Daar heb je absoluut een punt. En alleen al daarom moet NOP zsm dicht.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-11-12 - 17:58:00 send message to mijnkaketoes.nl

Arno heb je of werk je bij het NOP ?


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-11-12 - 18:19:28 send message to Arno_89

Nee, ik ben een kritische bezoeker en heb in het verleden in de wintermaanden meegeholpen om papegaaien voor de kou binnen te zetten. Dit doe ik al een aantal jaar niet meer. Daarnaast heb ik de info van de hoofd dierenverzorger die er tot 3 jaar geleden werkte.

Ik snap dat ik de cijfers met harde bewijzen moet onderbouwen en dat lukt mme niet helemaal. Ik pas bovenstaande tekst aan met wat ik wel heb kunnen vinden.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2012-11-12 - 18:39:39 send message to lapland

Dag Arno.

info van de hoofd dierenverzorger die er tot 3 jaar geleden werkte. Is dit voldoende onderbouwde informatie ? Beter dan dat Hans aan draagt ?


Arno_89
Website Member
Posts :53

Website Member
2012-11-12 - 20:01:57 send message to Arno_89

zie mijn links die ik heb toegevoegd.

xxxxxxxx

"Persoonlijke aanvallen worden gewaardeerd noch getolereerd!"


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-11-12 - 20:50:28 send message to Karel

Ik zie niet zoveel onderbouwing eigenlijk, Arno. Bedoel je de taartdiagram in de nieuwsbrief?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede