Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > De Bodembedekker van het jaar????? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-18 - 17:39:38 send message to Hawkeye_NL

Jeroen,

Een kopie van je testrapport met naam van de organisatie die het rapport heeft uitgegeven mag je opsturen naar mijn prive adres. Ik ben er nl van overtuigt dat wat jij claimt niet 100% de waarheid is of gewoonweg verkeerd vertaald. Het feit dat het in het engels is geschreven is voor ons absoluut geen probleem.
Lang niet alle stoffen uit de natuur zijn goed voor mens en dier. Sterker nog, er zijn genoeg stoffen bekend waarvan bekend is dat ze zwaar lichaamelijk letsel of zelfs de dood tot gevolg kan hebben indien je deze stoffen inademd. Opname via de slokdarm is natuurlijk niet gelijk aan opname via de luchtweg. Natuurlijk is de opmerking over de vissen van jeroen hier ongepast omdat het product onder water nooit als stof kan worden ingeademd.

Wat betreft de titel "Bodembedekker van het jaar"! Welke organisatie in Nederland heeft hier onderzoek naar gedaan en heeft bepaald dat Lantrox deze titel waardig is? Waarom is er uitsluitend engelstalige rapporten terwijl het klaarblijkelijk hier is uitgeroepen als beste product? Met welke producten is Lantrox vergeleken dat het deze titel heeft gekregen? En als het product nog maar net een jaar op de markt is als bodembedekking hoe kan het dan nu al die titel hebben gekregen?

Ik ken het product niet en zal het dus niet promoten danwel depromoten maar, ik denk dat iedereen wel eerlijk voorgelicht dient te worden. Persoonlijk denk ik dat de titel gewoon een reclame slogon is en niets meer of minder.

De Motor:
Natuurlijk is het simpel om een product zomaar onderuit te schoppen. Het is alleen niet erg netjes als je er geen harde bewijzen voor kan aanleveren. Nu claim jij in je openingspost dat er al dieren aan gestorven zijn? Mijn broer heeft een eigen dierenwinkel en krijgt ook wel eens te horen dat dieren doodgaan van bepaalde producten. Het gaat dan meestal om een stuk garantie die men claimt op dode dieren en geeft dan de schuld aan een gekocht product. ik vind dat jij nu wel heel snel concludeerd dat dit dan ook echt het geval is. Natuurlijk neem ik dit terug als jullie van de klant ook bewijs hebben gehad in de vorm van een sectierapport dat juist Lantrox de doodsoorzaak is geweest.

In het geval dat er inderdaad vogels of andere dieren zijn gestorven door het gebruik van een product en dit wordt onomstotelijk vastgesteld dan worden de fabrikant en importeur van het product wel degelijk veroordeeld in de geleden schade! Sterker nog, dan zou het product direct van de Nederlandse markt gehaald worden.

Ik gebruik zelf gewoon beuken snippers! Stoft niet, stinkt niet en rot niet! Gaat ook enorm lang mee en vooral als je er met regelmaat even het grove vuil uitschept.

wink ;)wink ;)wink ;)


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2004-04-18 - 18:30:10 send message to erik

Hawkeye

Het was niet Jeroen maar ik die het over het water had en vindt dat dit hier wel past,De stof wordt zeer zeker wel in het water opgenomen dus kom nu niet met dat het niet van toepassing is.Het water wordt er troebel van en verdwijnt pas na 1 a 2 dagen filteren.Hoewel dit product uitstekend werk doet in de aquarium wereld moet het zich is zeker nog bewijzen in de vogel wereld.Ik heb zelf ook een vogelspeciaalzaak zoals ik het reeds vermelde heb ik het product op proef,En de dode vogels die je hebt heb ik laten onderzoeken op dit product,De doodsoorzaak lag niet in het product of kon worden gerelateerd naar deze ,Eerlijkheidshalve en dat weet denk ik iedereen heb je in een zaak toch nog al eens dode vogels niet bij bosjes maar het is niet te voorkomen.Ik kan Jeroen dan ook nogmaals adviseren om het belangrijke uit het raport te publiceren dat zou helpen.

Groetjes Erik


JeroenBosch
Oud Lid
Posts :75

Oud Lid
2004-04-18 - 18:48:48 send message to JeroenBosch

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Informatie LantroX die ik uit het rapport heb gehaald.

Using Zeolites in Agriculture

AS agriculturalists the world over increase
their effort to expand crop and animal production,
more and more attention is being paid to
various mineral materials as soil amendments
and as dietary supplements in animal husbandry.
The close relationship between the
agricutura1 and geological sciences is not
new--crop production depends on the existence
and maintenance of fertile soil and
agronomists rely on knowledge of mineralogy
and geochemist}’ of clays and other soil constituents.
In the animal sciences, the addition
of crushed limestone to chicken feed to
strengthen egg shells is well known, as is the
use of bentonite as a binding agent in pelletized
anima1 feed stuffs.
Recently, one group of minerals has emerged
as having considerable potential in a wide variety
of agricultural processes. This group of
minerals is the zeolite group. The unique ionexchange,
dehydration-rehydration, and adsorption
properties of zeolite materials promise
to contribute significantly to many years of
agricultural and aquacultural technology (60).
Most of the initial research on the use of zeolites
in agriculture took place in the 1960s in
Japan, Japanese farmers have used zeolite rock
for years to control the moisture content and
malodor of animal wastes and to increase the
pH of acidic volcanic soils. The addition of
small amounts of the zeolites clinoptilolite and
mordenite to the normal protein diet of pigs,
chickens, and ruminants gave noticeable in-
Zeolites are crystalline, hydrated aluminosilicates
of alkali and earth metals that possess
infinite, three-dimensional crystal structures.
They are further characterized by an ability to
lose and gain water reversibly and to exchange
creases in the body weight and general “health”
of the animals (52). The use of zeolites in rations
also appeared to reduce odor and associated
pollution problems and to provide a
means of regulating the viscosity and nitrogen
retentivity y of animal manure. These same zeolites
were also found to increase the ammonium
content of rice paddy soils when added
with normal fertilizers.
Although most of these were preliminary results
and often published in rather obscure
journals or reports from local experiment stations,
they did suggest that zeolites could act
as traps or reservoirs for nitrogen both in the
body and in the soil. The growing awareness
of such phenomena and of the availability of
inexpensive natural zeolites in the Western
United States and in geologically similar parts
of the world has aroused considerable commercial
interest. Zeolites are fast becoming the subject
of serious investigation in dozens of agricultural
laboratories both here and abroad.
Some of the ways in which zeolites can contribute
to more efficient crop and livestock production
are discussed below, along with their
role in the rapidly expanding areas of fish
breeding and aquiculture. At this stage, the
number of published papers dealing with “zeoagriculture
“ is quite small, and hard data are
few; however, the potential of these materials
in such areas is apparent, and zeolites show
promise of contributing directly to increased
agricultural productivity in the years to come.

Groeten Jeroen


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-18 - 19:04:23 send message to kakatoe

jeroen zou jij dit ook ff willen vertalen wij leven hier in een nederlandstallig land!!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-18 - 19:56:07 send message to Hawkeye_NL

Eric(ook aan Jeroen),

Mijn excusses, ik heb inderdaad Jeroen staan ipv jouw naam.

Niet te min is het nog altijd niet mogelijk om stof in te ademen dat in water zit. Het gaat hier juist over het gevaar voor bijv. stoflongen en in die zin hoort het verhaal over de aquariua niet in deze discussie.

quote

At this stage, the number of published papers dealing with “zeoagriculture “ is quite small, and hard data are few; however, the potential of these materials in such areas is apparent, and zeolites show promise of contributing directly to increased agricultural productivity in the years to come.
In het hele stuk wat Jeroen heeft geplakt staat in feite niets vermeld waar wij wat aan hebben. En dan eindigd het stukje ook nog eens met de vermelding dat er nog maar weinig gegevens op schrift bekend zijn en dat harde bewijzen erg schaars zijn! Maar de eerste gegevens zijn veel belovend.

Als je nu de bron aangeeft van het rapport dan kan ik daar de gegevens ook wel opvragen. Daarnaast heb ik nog een paar andere vragen onbeantwoord staan:


smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2004-04-18 - 20:21:54 send message to smedinga

beste allemaal,

ik heb in elk van mijn volieres getest met verschillende materialen, 1 met beukensnippers, 1 met zilverzand, 1 met brekzand, 1 met niets

wat wil ik wel, en wat wil ik niet !
ik wil geen stof
ik wil zo min mogelijk amoniak lucht
en ik wil het makkelijk schoon kunnen maken

beuken snippers lijkt goedkoop maar in een voliere van 2x2 strooi je al gauw een halve zak, wat ik ook zie onder de drinkbakken komt veel water in de beuken snippers wat niet goed wordt opgenomen dat gaat schimmelen, ook ongedierte zit graag in hout. (dus niet mijn voorkeur)

Zilverzand, ruikt lekker naar anijs is relatief duur en als het nat wordt kleeft het vast aan de grond (cement vorming) je moet het met een plamuur mes van de grond steken.

Breekzand is grover van structuur, makkelijk aan te harken, lichtelijk cement vorming, maar het stuift verschrikkelijk.

Zeoliet,
Ik heb 1000kg van dit materiaal gekocht, waarom omdat ik het fantastisch materiaal vindt (stuift bij mij niet of nauwelijks) absorbeerd goed, wordt al jaren gebruikt in de pluimvee industrie.
dus daarom is dit VOORMIJ op dit moment het beste materiaal.

het lijkt wel duur maar het mooie is dat je de ontlasting met een klein harkje zo eruit haalt en dus de rest blijft liggen.

ik kan begrijpen dat iedereen een mening heeft, maar probeer het eerst, vel dan uw oordeel.




JeroenBosch
Oud Lid
Posts :75

Oud Lid
2004-04-18 - 20:31:50 send message to JeroenBosch

hawkeye,

Ik heb je het hele testrapport gestuurd, en daar staan bijna al je antwoorden in. Als je naar aanleiding van het testrapport nog vragen hebt, kan je me mailen.

Smedinga,

Het is jammer dat mensen snel vooroodelen hebben, ik ben blij dat jij dit ook inziet.

eerst proberen en dan oordelen, en niet zomaar roepen dat door LantroX vogels dood gaan want dat is onmogelijk.

groeten Jeroen


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-18 - 21:38:02 send message to Hawkeye_NL

Jeroen,

Bedankt voor het document. Natuurlijk geef ik het een eerlijke kans. Maar ik heb het uitvoerig zitten lezen en kom wel met een aantal vragen!
In de eerste plaats is het gebruik als bodembedekking voor bij vogels niet in het rapport opgenomen. Ik lees veel over de mogelijkheden en testen die ze hebben gedaan in Japan en het verdere oosten met zeoliet als voedingssupplement! bodemverrijkend middel en bij bemesting van de aarde. Maar nergens in dit rapport van Dhr. F.A. Mumpton Department of the Earth Sciences, State Universety College, Brokport, New York Wat overigens veel groter is dan het stukje dat u heeft gestuurt, staan de voordelen als bodembedekker beschreven. Wel is beschreven dat de amonia goed geabsorbeert wordt maar dan met oog op de toevoeging van Zeoliet in blokken bij de kippen. Hiermee zou een verminderde amonia lucht een positief resultaat hebben gehad op de gezondheid van de dieren en de groei van de kuikens en de leg. Ook als toevoeging bij het voer van onder ander varkens heeft de Zeoliet een positieve invloed op de gezondheid van de dieren aangetoond.
Vreemd genoeg wordt er van dit rapport beweert dat het moet aantonen waarom het als bodembedekker de beste keus zou zijn maar wordt daar geen woord over gerept. Sterker nog. In de Conclussions and Recommendation page 152 staat duidelijk beschreven dat ondanks de jarenlange ervaringen op de genoemde gebieden het gebruik van Zeoliet nog steeds in experimentele stage zit!

Nu kom ik dus direct terug op de vraag op basis waarvan u dus claimt de bodembedekker van het jaar te hebben! Op grond waarvan u durft te beweren dat het gebruik van Zeoliet niet schadelijk kan zijn voor de vogels als dit als bodembedekker wordt gebruikt.

Misschien heb ik een stuk over het hoofd gezien in het rapport maar dit garandeerd dus echt nergens dat het middel GOED of SLECHT zou zijn als bodembedekking!

Ik blijf voorlopig dus bij mijn Beukensnippers. Daarnaast denk ik dat er meer bewijs moet worden geleverd om beide stellingen te kunnen bewijzen. Naar mijn mening is nl beide stellingen onbewezen als zijnde waarheid.

Overigens wil ik nog wel even reageren op de opmerking dat beukensnippers zouden gaan schimmelen als deze nat worden. De reden dat de gemeentes veelal tuinpaden en stadsparken bekleden met deze snippers is juist door de eigenschap van beukensnippers dat deze NIET schimmelen. De aanschafprijs is daarbij te verwaarlozen. Ik koop een baal van 20 kilo (genoeg voor mijn vlucht + nachtverblijf 3 vierkante meter totaal grondoppervlak) voor 7 € en kan daar de hele zomer mee doen. Ik haal de grove stukken vuil er zelf ook met de hand uit en kan dit net zo makkelijk aanharken. De beukensnippers hebben geen last van stofvorming.

Als laatst wil ik er aan toevoegen dat ik met drie dwergara's absoluut geen last heb van amoniak lucht waardoor de noodzaak bij mij waarschijnlijk zoek blijft om om te schakelen.



JeroenBosch
Oud Lid
Posts :75

Oud Lid
2004-04-18 - 22:06:05 send message to JeroenBosch

hawkeye,

het klopt dat het nog steeds in experimentele fase zit. Ze hebben het dus bij vogels getest, en zijn nog steeds meer aan het testen en komen met steeds meer verbluffende resultaten, in positieve zin.

De ammonia wordt goed geabsorbeerd en de korrels trekken als het ware om de uitwerpselen heen.

Op jou vraag van hoe ik kan claimen dat het niet slecht kan zijn voor de vogels, is dat alles is samen gesteld uit mineralen. Mineralen hebben geen slechte invloed op de gezondheid van de vogels. de stoffen die vrij komen, ook al zijn de stoffen die vrij komen zeer gering, zijn of kunnen niet schadelijk zijn voor vogels.

Door wie precies het als bodembedekker van het jaar is gekozen zou ik even voor je moeten navragen. Deze vraag is me nog niet eerder voorgekomen, ik ben namelijk een dealer van dit product. Het word geimporteerd door Lantro Volieres, maar ik kom zeker terug op deze vraag.

Je kan ook Lantro volieres jou reactie kwijt, dat kan je doen via volieres@volieres.net.

Ik wil helemaal niet hun er verder voor op laten draaien, ik beantwoord graag iedereen zijn vragen.

Ik denk dat je het een keer moet uit proberen in een broedkooi of vlucht om tot je eigen conclusie te komen. Dit is zeker geen verkoop praat, dit is alleen om je te bewijzen dat het echt werkt.

Je hoort nog van me!

Groeten Jeroen




natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-04-19 - 07:47:18 send message to natasja

Nu ben ik niet zo letterkundig als hawkeye wink ;), maar heb ik toch een simpele vraag , doordat er aangegeven word dat dit middel in experimentele fase is is het toch ook zo dat als er wel vogels door sterven je dit nooit kan claimen bij de fabrikant ?

experimentele fase houd toch in het simpel nederlands in dat gebruik op eigen risico is ?

Verder vind ik de afwachtende houding van de mensen niet meer dan logisch , de stelling van "eerst maar eens gebruiken voor je het afwijst" vind ik een vrij naieve stelling, veel kwekers zullen zeer zeker alleen producten willen gebruiken waarvan overduidelijk vastgesteld is dat ze hun vogels geen schade toe kunnen brengen , ik denk dat je zo'n houding alleen maar mag toejuigen.





smedinga
Website Member
Posts :0

Website Member
2004-04-19 - 08:31:36 send message to smedinga

nogmaals jongens, ik heb even op het internet een aantal sites bekeken over zeoliet, als je je dan echt wilt verdiepen in de materie kijk dan even op de volgende sites. overigens wordt het al jaren in de kippen industrie gebruikt als bodembedekker.

www.zeobic.nl
www.zeolife.nl
www.aquariaan.nl

en hieronder nog een stukje over zeoliet en vogels wat ik vond.
ONDERZOEK
Vogels
Bodemmateriaal
Zeoliet is uitermate geschikt als bodemmateriaal voor gevogelte en andere diersoorten. Het grote voordeel begint bij de ammoniakadsorptie, waardoor de luchtwegen minder gevoelig raken. Verder voorkomt het de vorming van schimmels, door het groot vochtabsorberend vermogen.
In praktijktesten is gebleken dat zeoliet door deze drogere en hygiënischere omgeving ook schimmelvorming voorkomt. Tevens is het klimaat voor de vorming van wormeitjes drastisch verslechterd, zodat de dieren geen last van wormen krijgen. Bacterievorming krijgt ook minder kans.
De lichte kleur van zeoliet zorg dat vogels op shows mooier uitkomen. De bodem blijft mooi droog en de volières blijven reukvrij. In nesten hoeft u zeoliet aanzienlijk minder vaak te vervangen, waardoor u het nest niet steeds hoeft te verstoren.

In vergelijking met zand of houtspaanders heeft zeoliet de volgende voordelen:
-het verwaait minder
-gaat niet steeds in de hoeken liggen
-gaat veel langer mee
-is hygiënischer
-blijft droog
-geen cementvorming
-is ook nog goedkoper in gebruik (omdat het langer mee gaat)

Het heeft nog een extra voordeel namelijk op de spijsvertering. Het zeoliet is bij het opeten onschadelijk en heeft zelfs een positief effect. Naast dat het bijdraagt aan de vermaling, heeft het nog een ander effect. Lees hiervoor het onderwerp voedingssupplement.
Voedingssupplement
Zeoliet als voedingssupplement heeft een werking die als volgt is samen te vatten:
Het zeoliet zorgt voor een gespreide opname van de voedingsstoffen in het lichaam ten gevolge van vertraagde afgifte van deze voedingsstoffen. Praktijk onderzoek op kippen boerderijen in Japan tonen aan dat 7 groepen van 30 kippen (210 kippen) die verschillende doseringen zeoliet toegediend kregen allen verbetering in de gezondheid vertoonden, waarbij het grootste effect begint vanaf 5% zeoliet toevoeging aan het eten. Het zeoliet zorgde vanaf 3% toevoeging voor een verhoging in de groeisnelheid bij een onveranderd voedingspatroon. Een ander aanzienlijk verschil was dat de sterfte in de met zeoliet gevoede groep nul was terwijl dit in de andere groepen waar geen zeoliet gevoerd werd, onder de zelfde omstandigheden 3 kippen stierven zonder toevoeging van antibiotica en 2 stierven terwijl antibiotica was gebruikt om ze te laten herstellen. Nu is dit slechts 1 onderzoek uit een reeks van. Wat echter zeker is, is dat zeoliet geen nadelig effecten heeft, maar steeds positief blijkt te werken. Het is dan ook een door de Europese Unie goedgekeurd product voor dierlijke consumptie.
Vis
Het grootste dilemma van viskwekerijen en hobbyïsten is het feit dat vissen door hun spijsvertering ammonium (NH4+) aanmaken. Zodra ammonium in het water komt gaat dit zich omzetten in ammoniak en nitriet volgens. Door voedsel regulatie; dus door het zeer nauwkeurig doseren van de toegediende hoeveelheid voedsel op een bepaalde hoeveelheid vis en een bepaalde hoeveelheid water, kan de hoeveelheid ammonium zeer redelijk gecontroleerd worden. Dit geldt met name voor professionele kwekers. Door de noodzaak van het doseren, wordt de groeisnelheid van de vis dan wel de hoeveelheid vis per kweekbassin beperkt door dit verschijnsel. Dus zou de ammonium productie niet een beperking zijn, dan zou er wellicht veel meer vis in een bassin kunnen of dan zou de vis meer voedsel toegediend kunnen krijgen en dus sneller groeien.
Oplossing 1:
Het toevoegen van zeer fijn zeoliet als voedingssuplement in het water. Zeoliet draagt zorg voor:
- verbetering van de voedsel conversie graad met zo'n 25%
- ammonium uitstoot vermindering door voeding: meer eten, sneller groeien
- meer vis op de zelfde hoeveelheid water
- organische schadelijke stoffen worden geabsorbeerd en gebonden.
- voorkomt algen groei

Oplossing 2:
Grofmaziger zeoliet gebruiken als onderdeel van het filtratie proces.
Het zeoliet filtreert via adsorbtie het ammonium uit het water.
Ammoninium is het eerste afvalproduct dat uit stikstofhoudende afval wordt gemaakt.
Nitriet is een zeer giftige tussenproduct uit de stikstofkringloop.
Nitraat is het eindproduct uit de stikstofkringloop. Bij voldoende ijzer en sporenelementen worden geringe hoeveelheden door de planten gebruikt als voedsel.
Bij te veel nitraat neemt de algengroei toe maar bij een te kort vermindert of stopt de groei van plantaardige organismen.
Zeoliet filtreert:
- zware metalen
- fosfaten
- nitraten
- nitriet
- ammoniak
- stopt algen groei
Hoe een dergelijk filter te bouwen is afhankelijk van uw huidige processen. Neem hierover contact met ons op.

Zwembadfilters
Natuurlijk zeoliet wordt algemeen beschouwd als het ideale filtermedium voor zwembaden en het gaat zand als keuzemateriaal vervangen. Het heeft vele voordelen boven zand en het kan direct gebruikt worden ter vervanging van het zand in het zandfilter. Vanwege de zeer poreuze structuur heeft zeoliet een geringere dichtheid dan zand en dus is er minder zeoliet aan gewicht nodig. Zeoliet heeft als extra voordeel, dat er sprake is van hoge capaciteit aan ionenuitwisseling om restanten te verwijderen die zand en DE filters niet kunnen verwijderen, zoals opgelost ammonia.
Voordelen van natuurlijk gewonnen zeoliet:
-Zandfilters verwijderen deeltjes tot een grootte van 40 micron. Zeolietfilters verwijderen deeltjes tot een grootte van 4 micron evenals DE filters. Dus zeoliet kan ook zeer kleine deeltjes verwijderen, dus een veel grotere hoeveelheid dan zand.
-Zeoliet kan in tegenstelling tot zand ammoniumionen verwijderen - waaruit anders het schadelijke ammonia gevormd wordt - door middel van ionenuitwisseling. Daarbij komt, dat als ammonia niet verwijderd zou worden (zoals bij zandfilters) dit met chloordeeltjes zou reageren. En dat oogirritaties en vervelende geuren.
-Zeolietfilters hebben een geringere aantal schoonmaakrondes nodig dan zandfilters en dat betekent een reductie van waterverbruik voor onderhoud, hetgeen tot een besparing van wel 30% kan oplopen.
-Zeolieten zijn wat betreft fysiologische werking veel en veel duurzamer dan zand.
Vee
Ook als voedingssupplement voor vee is zeoliet uitermate geschikt, met name omdat het een positieve bijdrage kan leveren aan de ammoniakuitstoot van mest, waardoor een boer meer mest kan produceren zonder de milieu eis te overschrijden. Ook hier blijft gelden, dat zeoliet als bodemmateriaal een zeer goede oplossing is. Om een beetje begrip te geven van de werking van zeoliet als voedingssupplement vindt u hier alvast enkele onderzoeksresultaten:
Bindingskarakteristieken van natuurlijk zeoliet in biologisch materiaal in vitro (= laboratorium petri-schaaltje). Vrzgula, L. en Seidel, H. (1989):
• De bindingskarakteristieken door clinoptiloliet met betrekking tot arsenicum, cadmium, lood ionen van het herkauwsel en maagsap werd gemeten in laboratorium condities.
• Er werd gevonden dat zeoliet 91% van het lood en 45 % cadmium opneemt binnen 24 uur. De opname effectiviteit was nog hoger bij maagsap zeoliet nam hier 98% lood op binnen 24 uur.

Kalveren in de post natale periode (Vrzgula L., 1988, Veterinary University, Czechoslovakia; Jacobi. U. Animal Production and Veterinary Medicine, Humboldt University, Germany)
• Gezondheidsproblemen en voedingsdiarree kunnen tot in de tweede levens week een doodsoorzaak vormen voor kalveren. Een behandeling met antibiotica is niet altijd effectief.
• Zeoliet (clinoptiloliet) werd toegevoegd aan het colostrum van pasgeboren kalveren tot op de 15e levensdag (1 gram per kg lichaamsgewicht bij iedere voeding).
• De zeoliet verminderde in vergelijking met de controlegroep het optreden van vormen van diarree met als oorzaak voeding en het ook optreden van een respiratoir syndroom (ademhalingsproblemen).
• Bij de kalveren die gevoed waren met zeoliet viel een significante toename waar te nemen van de concentratie immunoglobulinen in het bloed serum.
• Zeoliet verbeterde de absorptie van immunoglobulinen, het gehele spectrum van eiwitten en sommige micro-elementen, zoals ijzer en koper.
• Ook werden mechanismen voor een positief beschermend effect waargenomen voor het optreden en oorzaken van diarree in het spijsverteringskanaal; toename van het aanhechtende vermogen van de enterogenische bacterie E. coli; verandering van het metabolisme van de zuurwerking door effecten van osmotische druk in de darmwand.

Het effect van clinoptiloliet op herkauwers: gisting, spijsvertering en voedselpatronen bij vleeskoeien (stieren) die hoge concentratie voedsel krijgen toegediend (Mc. Collum, F.T. and Galeyan, M.L. 1983).
• Clinoptiloliet toegevoegd aan het voedsel van jonge kalveren laat een toename van de groei zien en afname van het aantal gevallen van diarree (cited by Mumpton en Fishman, 1977)
Homo-immuun parameters bij pasgeboren kalveren (Nik-Khan A., (2002) Faculty of Agriculture, Theran University, Iran, Zeolite ‘02)
• Pasgeboren kalveren worden geboren zonder immunoglobulinen in het bloed en moeten het wat dit betreft hebben van de colostrum (eerste melk) door passieve immuniteits overdracht.
• Mannelijke en vrouwelijke kalveren werden gevoed met colostrum en zeoliet (0.5, 1.0, 1.5 en 2.0 gram per kg lichaamsgewicht per dag).
• 1 gram clinoptiloliet per kg lichaamsgewicht per dag had het beste effect op de toename van het serum immunoglobuline, de vitamine A adsorptie, gemiddelde dagelijkse gewichttoename, reductie van ontlastingsproblemen en een reductie van de morbiditeit en mortaliteit.



JeroenBosch
Oud Lid
Posts :75

Oud Lid
2004-04-19 - 09:39:49 send message to JeroenBosch

natasja,

Ze gaan steeds meer uit proberen met dit product. Uitproberen betekent experimenteren met dit product. LantroX zelf is uit de experimentele fase maar ze experimenteren met de stof:Zeolite.

Ze willen in de toekomst veel meer met Zeolite doen, omdat het de wetenschappers steeds weer verbazen wat voor goed spul Zeolite is, en hoe goed het voor de gezondheid is.

Inmiddels zijn veel professionele kwekers overtuigd van Lantrox. Hoewel de aanschafprijs relatief hoog lijkt, wordt er uiteindelijk bespaart op het verbruik van het bodemmateriaal dat normaal toegepast werd. Maar vooral: het klimaat wordt echt een stuk gezonder! Mensen en dieren krijgen longproblemen bij langdurige bloodstelling aan ammoniak. Dit gebeurd ook bij kleine doseringen in goed geventileerde ruimtes.
Ook schimmel- en bacterie groei zijn schadelijk. Doe hier echt iets aan! U kunt beter investeren in een goed leefklimaat dan in een bijvoorbeeld een nieuw kweekkoppel omdat het oude stierf.
Het oude gezegde geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen!

Lees de praktijk ervaring:

Lantrox: broedkooien engelse grasparkiet
Doordat ik middels internet in aanraking kwam met het natuurproduct Lantrox, heb ik in overleg kunnen regelen dat ik 25 kilogram van dit product voor proef zou kunnen gebruiken. Het gebruik van Lantrox:
Toen ik het product binnen kreeg viel me meteen op dat het behoorlijk zwaar is. Dit heeft meer voordelen dan je in het begin zult denken. Doordat ik dus met Engelse Grasparkieten kweek, en ik al vele materialen heb uitgeprobeerd, heeft Lantrox één heel belangrijk voordeel ten opzichte van alle andere zoals bijvoorbeeld zand, beukensnippers en kattenbakvulling Het is zwaar! Doordat het zwaar is, is het gemakkelijk te scheiden van ontlasting en van andere voer resten zoals het kaf van de zaden, als je dagelijks even door de kooi blaast is in iedergeval het kaf van het Lantrox gescheiden, door het Lantrox 1 x per week te zeven is ook al het andere verontreinigde voer afval verdwenen, door de zeer goede vochtopname van het Lantrox, is er bijna geen kans dat het gaat stinken in de kooien, om dit helemaal uit te bannen houdt je het Lantrox dagelijks


d.m.v. een tuinharkje even een beetje los.
Doordat broedse poppen nogal behoorlijk kunnen knoeien met de vaak dunne
ontlasting, verbaasde het mij hoe het Lantrox het vocht uit de dunne ontlasting
opzuigt en het achterlaat als droge stukjes ontlasting die men eenvoudig met de hand kan verwijderen.

Liefhebber van vruchten- en insecteneters:
Ik heb een aantal beo's en die hebben een nogal waterige ontlasting. Voorheen gebruikte ik houtspaanders als bodembedekker. Ook dit neemt het vocht goed op maar begint daarna al snel te schimmelen. Ik heb Lantrox in de hokken gedaan. Dit nam ongelooflijk veel vocht op. Lantrox begon niet te schimmelen en dat is een opvallend verschil! Schimmels tasten de ademhalingsorganen aan, waardoor ze ziek worden. Het Lantrox klonterde zich om de waterige ontlasting heen. Makkelijk tussentijds te verwijderen dus. Je pakt het er zo uit. Het Lantrox gaat dus echt wel een stuk langer mee dan andere bodembedekkers.

Groeten Jeroen


J. Schrijver
Oud Lid
Posts :20

Oud Lid
2004-04-19 - 10:05:52 send message to J. Schrijver

Hoi
als lantrox door en voor vogelliefhebbers gemaakt is zal het heus geen gevaarlijk spul zijn,
Ik denk dat het heus wel getest is en het aantal dode dieren ook een andere oorzaak zal hebben.
Dus het zal niet ineens allemaal aan lantroX liggen.

Groeten Johan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-19 - 12:14:42 send message to Hawkeye_NL

Beste Smedinga,

Bedankt voor de linken. Het enige wat ik echter op 1 van deze pagina's heb gevonden over gebruik bij vogels is het volgende:

quote
Bodemmateriaal vee/vogels
• het verwaait minder
• gaat niet steeds in de hoeken liggen
• gaat soms veel langer mee
• is hygiënischer
• blijft droog
• geen cementvorming
• is ook nog goedkoper in gebruik (omdat het langer mee gaat)
Nu is het voornaamste argument voor het gebruik dat de amoniak zo goed wordt opgenomen door de Zeoliet in Lantrox. Hierdoor krijg je minder last van de luchtwegen.

Aan de andere kant is het argument dat het product zo erg stoffig is en dat mens en dier hierdoor verhoogde kans lopen op long aandoeningen.

De voors staan vervolgens te schreeuwen dat je niet onvoorzichtig genoeg kan omgaan met stoffen die slecht voor je zijn en dat de gevaren van amoniak worden onderschat. Daarbij worden de gevaren van stoflongen en asmatische of andere long aandoeningen als onzin aangemeld omdat mineralen nu eenmaal goed voor je zijn!

Welnu mijn persoonlijke conclusie is dat er wederom een nieuw product op de markt is gebracht waarvan de voors en tegens zwaar tegen elkaar worden weggezet zonder te luisteren naar de tegenovergestelde beredenering. Van asbest werd er ook beweerd dat het zo goed en goedkoop zou zijn. Dat je er beter je huis mee kon bouwen. Achteraf blijken er mensen en dieren aan dood te zijn gegaan! Nu wordt er gelijk een hermetische scherm geplaatst als het moet worden verwijderd. Ik vind het verveldend voor hen die problemen hebben of krijgen door amoniak maar ook als ze daarna dood gaan door bijv. een stoflong of erger.





JeroenBosch
Oud Lid
Posts :75

Oud Lid
2004-04-19 - 13:22:16 send message to JeroenBosch

beste Hawkeye,

Nogmaals over het stof dat vrijkomt bij LantroX:

Er komt zeer weinig stof vrij! Zo gering dat dit niet slecht is.

Groeten Jeroen




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede