Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kattenoverlast
Dit onderwerp is gesloten
Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-01 - 00:20:43 send message to Hawkeye_NL

Ooh, op zo een manier, nee al lang niet meer.
Ben daar maar een blauwe maandag mee bezig geweest hoor. Officieel dus niet eens agent van politie laugh :D

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-01 - 07:39:43 send message to natasja

je mag ook geen vogels in je eigen tuin afschieten wink ;)

wettelijk gezien is een kat en een hond niet geheel het zelfde , een hond mag nml niet los lopen ( met uitzondering van de spec. uitrenplaatsen )
een kat mag echter wel loslopen , je mag ze dus wel verwijderen uit je tuin maar niet " in beslag" nemen , je moet het meer zien zoals met kinderen die mogen ook geen overlast bezorgen maar je mag ook niet veel meer doen als ze vertellen je terein te verlaten en voorzorgsmaatregelen nemen dat ze je terein niet kunnen betreden , als het zo makkelijk zou zijn dat je de katten maar naar het asiel kan brengen dan zouden er niet zo veel middelen op de markt zijn om te zorgen dat katten wegblijven van je terein.

Ik denk trouwens dat als je de katten uit de buurt gaat vangen en naar het asiel brengen je een groter risico loopt met je vogelhobby als dat je loopt met katten ..
denk aan : mensen hebben dan spontaan overlast van je vogels of nog erger ze gaan wraak nemen ..

overigens vind ik het een vreemde opmerking om te stellen van " een kat is een huisdier dus die moet binnenblijven " dan zouden duiven ook niet mogen vliegen ..


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-01 - 08:47:20 send message to johanblok

Sommigen zijn wel overdreven fel op de kat. Mijns inziens hoeven in ieder geval papegaaien geen last van ze te hebben. Bovendien lijkt het mij sterk dat buren niet ook jouw vogeltjes wel eens horen. Van beide kanten wat verdragen, dunkt me. En je kunt natuurlijk altijd vragen aan de buren of ze de kat wat meer thuis of in eigen tuin willen houden.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-04-01 - 08:48:34 send message to johanblok

Overigens, een positief effect van mijn kat in mijn eigen tuin: de wilde vogels kunnen de bessen niet meer van mijn struiken eten, want dan lopen ze een behoorlijk risico om een aai van mijn kat te krijgen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-01 - 08:53:16 send message to ParkietenPeter

Natasja,

Dat je een kat niet mag afschieten shocked 8O lijkt me toch meer met de wapenwet te maken te hebben dan met het bestrijden van overlast. Terzijde.

Katten mag je invangen en naar het asiel brengen, waarom? Omdat jij niet weet van wie die kat is en zwerfkatten mogen ingevangen worden. Wel eigenlijk alleen om ter sterilisatie aan te bieden en terug te plaatsen, officieel. Maar wat zij er verder mee doen is dan het probleem van het asiel. Het probleem wat hierbij komt kijken is dat een kat meestal ingevangen wordt met een marterval. En deze val is verboden omdat je al lang geen marters meer mag vangen. Als je deze gebruikt voor een kat wordt het meestal gedoogd.

Als in het asiel blijkt dat het een huiskat betreft zal men deze herplaatsen. Tenminste wanneer de eigenaar hem niet komt ophalen tegen een vergoeding van verblijf.

Officieel zal en mag de dierenbescherming hier trouwens niet aan meewerken, blg. Als jij hier advies over gekregen hebt is dit een persoonlijk advies van de inspecteur en niet uit hoofde van zijn functie want dan gaat hij te ver. (Ben er zelf een geweestwink ;))

Of dit de oplossing brengt betwijfel ik trouwens. Want er zijn zoveel katten in Nederland dat als er eentje weggevangen wordt er al tien klaar staan om zijn territorium in te nemen.

wink ;) Peter


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-01 - 09:04:39 send message to natasja

als ik me niet vergis , want dit heb ik ooit eens meegemaakt , ben je als eigenaar dus helemaal niet verplicht om kosten te betalen aan het asiel omdat ze je kat hebben opgevangen , je hoeft namelijk niet duidelijk aan te geven doormiddel van een chip of halsbandje dat de kat een eigenaar heeft , als de kat niet ondervoed is en gezond oogt mag je er vanuit gaan dat het geen zwerver is , wettelijk gezien mogen ze dus niet zomaar een huiskat opnemen zonder een goede reden , hij liep in mijn tuin is dan geen goede reden.

wettelijk gezien dus .. in de praktijk nemen asiels ze regelmatig aan omdat het l*llig gezegt snel geld binnenhalen is , de huisdieren worden namelijk de meeste keren gewoon opgehaald dan.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-01 - 09:10:47 send message to natasja

quote
Je gaat naar de politie, meldt dat je overlast hebt van zwerfkatten, wettelijk zijn hun verplicht om deze te vangen, maar als je voorstelt ze voor hun te vangen en ze naar het dierenasiel te brengen, zijn ze allang blij.



het verschil hierin is dan ook dat er tegen de politie beweerd word dat het om zwerfkatten gaan ipv om huisdieren


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-01 - 09:32:07 send message to ParkietenPeter

Ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik nog nooit een agent bereidt heb gevonden om een kat in te vangen. "Bel de dierenbescherming maar, daar zijn wij niet voor." Of dit nu wel of niet zo is, zo'n reactie krijg je toch meestal. Zeker in deze tijd, dat de politie zich moet concentreren "op boeven vangen".

wink ;) Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-01 - 11:28:26 send message to Hawkeye_NL

Waar zijn we hier nu mee bezig? Laten we hiermee nu onze liefde voor dieren zien? Sommigen van jullie moeten zich heel diep schamen! angry

Als we nu eerst eens in eigen huis gaan kijken naar de overlast die wij met onze hobby kunnen brengen aan onze buren:
Geluidsoverlast, {schreeuwende of luidkeelse vogels}
Stankoverlast, {vogels en hun geurtjes}
Overlast van ontlasting, {losvliegende vogels zoals bijv. duiven}
Ongedierte, {niet altijd maar toch extra aantrekkingskracht op ongedierte}

Hoe zouden jullie het vinden als de buren nu op slinkse manieren jullie gaan lastig vallen of zelfs de dieren schade gaan toe berokkenen? Onder valse voorwenselen je dieren ontvoeren of jou op kosten jagen zodoende je hobby onbetaalbaar te maken?

Wat je niet wilt dat een ander u doet, doe dat een ander niet! Geen oog om oog of tand om tand, maar saamhorigheid in Nederland!

Wat voor domme uitspraken ik ook kan bedenken maakt niet uit, het wordt tijd dat een aantal van jullie eens goed wakker worden.

Ik zeg hiermee natuurlijk niet dat je geen last kunt hebben van de dieren van een ander maar we kunnen samen toch wel tot normale oplossingen komen of niet dan? Er zijn genoeg onschadelijke middeltjes te vinden waarmee je katten op afstand kunt houden. En als een kat echt overlast veroorzaakt, leg dat dan vast op foto of film en laat dat aan de eigenaar zien. Misschien weet hij of zij niet eens dat het dier dit doet. En als je werkelijk schade ondervind van het dier van een ander dan moet je die schade claimen bij de eigenaar!

Mijn excuses als ik nu vel uit de hoek kom, ik heb geen kat, kan er ook niet tegen. Het is niet mijn diersoort zeg maar, maar ik vind wel dat ze recht op leven hebben.
Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-01 - 11:30:51 send message to natasja

ach uiteindelijk is het toch gewoon een kwestie van leven en laten leven .

Katten zijn ook dieren en die hebben hier de vrijheid rond te mogen struinen , en voor de mensen die vinden dat ze in huis moeten blijven .. zou jij als het in nederland toegestaan word je vogels vrij rond te laten vliegen en je hebt hier voor jezelf geen nadelige gevolgen van , zou jij en al je buren ze dan gaan binnenhouden omdat een buurman er een andere hobby op na houd ?? wedden van niet razz :p


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-04-01 - 16:56:57 send message to Diesel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een emmer, of beker water, of de tuinslang zijn over t algemeen genoeg om een kat uit je tuin te houden.

Hier gaat het wel goed met de katten en vogels.
Soms hangen de katten in het gaas, maar een keer eeeh, of een beker water is voldoende.
Mijn vogels gaan gewoon door met wat ze deden, en trekken zich niks van de katten aan.

Om katten of andere dieren zonder pardon af te gaan schieten, dan heb je een steekje los.
Elk dier is een levend wezen, en ze volgen alleen dat wat de natuur ze meegegeven heeft.

Het dier kan er niks aan doen, het is het instinct.
Als vogelhouder kun je alleen zoeken naar een DIERVRIENDELIJKE oplossing om je vogels te beschermen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-01 - 18:10:11 send message to Niltava

quote
Sommigen zijn wel overdreven fel op de kat. Mijns inziens hoeven in ieder geval papegaaien geen last van ze te hebben.

Ik zie hier en daar wat van deze opmerkingen staan. Misschien dat, zoals al vaker gemeld, er bijna alleen papegaaienhouders zijn. Maar het is wel degelijk een groot probleem. Overdag gaan mijn vogels wel wat meer de voliere in, maar gunstig voor de rust die nodig is voor het broeden is dit natuurlijk niet.
's nachts gaan d vogels echter vliegen en knallen overal tegenop, dus van nesten af of tegen gaas ed aan. Zitten ze dus tegen het gaas dan zijn ze wel een prooi voor de katten.

Ik ben geen kattenhater, zijn mooie beesten, maar soms baal ik er wel goed van als ik er 's nachts weer uit moet voor een dier van een ander. En dan niet 1 keer nee, wel 6 x. Water helpt even maar ze komen terug.

Ik doe er alles aan om overlast van mijn dieren te voorkomen. Ik houd er rekening met mijn hond mee, heb vogels weggedaan omdat ze erg vroeg begonnen te roepen. Waarom wordt het zo normaal gevonden dat katten bij anderen overlast veroorzaken? en, zoals gezegd menig nestje leegroofd.
Het kost mij en mijn vogels de rust en kosten(of apparaten en slachtoffers/mislukte nesten/dode jongen), en dan de zgn kattenliefhebbers, schijten maar bij de buren, en kosten voor dierenarts (inenting, sterilisatie) zijn te duur dus doen ze maar niet.
Nogmaals de katten kunnen het niet helpen, het is hun natuur (alleen leven ze niet in de natuur)maar de baasjes wel!!


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-01 - 18:22:21 send message to thuis

Zoals al eerder gezegd: hondenbezit hangt samen met een hele boel regels en gemeentelijke belasting maar katten zijn, figuurlijk en letterlijk, vrij! Moet je kijken wat er gebeurt als ik mijn hond zou laten graven en poepen in buurmans siertuin.... of wat zou er gebeuren als een hond een vogelvoliere "aanvliegt"....wink ;)
Ik ben beslist geen kattenhaatster maar als nu dezelfde regels zouden gaan gelden voor het houden van huisdieren dan zouden anderen veel minder last hebben van (huis)katten.
Inderdaad mensen mogen klagen over blaffende honden, krijsende vogels, stankoverlast, maar klagen over loslopende huiskatten neemt niemand serieus.
Jammer.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-04-01 - 18:25:59 send message to thuis

Trouwens, nog zo een situatie;
als je in de woonwijk bijna een hond onder een auto schiet dan hoor je: moet je je hond maar vasthouden, als je een kat/poes aanrijdt (wat ik verschrikkelijk zou vinden hoor) dan wordt men boos omdat je als automobilist beter zou moeten oplettenshocked 8O


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2005-04-01 - 18:51:19 send message to Diesel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik vind het niet normaal dat katten bij een ander overlast bezorgen, en dat geld net zo goed voor honden of vogels of wat voor dieren dan ook, maar soms ontkom je er gewoon niet aan.
Hoe best je ook doet, om ervoor te zorgen dat een ander geen last heeft van je dieren, helemaal lukt dat toch niet.

Ikzelf als kattenliefhebber, als vogelliefhebber, als dierenliefhebber, zoek liever naar diervriendelijke oplossingen, en vind het vreselijk te lezen als men spreekt over schuine buizen met vlees erin in de grond, en afschieten.
Dan pak ik liever tig keer een emmer water, dan dat ik zoiets vreselijks zou doen.

Ik snap je standpunt wel, het is ook niet leuk als je door toedoen van een ander zn kat, of door een wild dier zoals een roofvogel of rat bijvoorbeeld, vogels kwijtraakt.
Ik heb het geluk dat mijn vogels, parkieten, zich niks aantrekken van de katten.
Ook heb ik mijn vogels s'nachts binnen, denk dat dat ook scheelt.

Ik snap het probleem, maar ga zelf liever voor een vriendelijkere oplossing wink ;)






Onderwerp gesloten



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede