Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vogelmarkt Zwolle IJselhallen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-09-29 - 23:49:30 send message to tonnl

Bij ons (Haarlem) is dat al jaren verboden en het wordt ook streng gehandhaafd.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-09-30 - 07:57:31 send message to mijnkaketoes.nl

Waarom zouden ze dit dan niet op de twee grootste markten (Zwolle en Meppel) dit niet doen ? Minder handelaen, minder stands daardoor en minder winst?????

Henk


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2007-09-30 - 08:59:03 send message to kakatoe

Waarom ze lopers in Meppel en Zwolle niet verbieden is heel simpel.
Meppel kijkt wat ze in Zwolle doen en zwolle kijkt wat er in Meppel gebeurd niet meer en niet minder.
En dan kan het bestuur van de beide verenigingen wel zeggen dat het niet zo is maar dan liegen ze.
Ze zij te bang dat de handelaren weg blijven.
En zo zijn er meer van die kleine dingen zoals het roken en uitlaatgassen in de nabijheid van de vogels.
Maar daar hoor je de beide besturen niet over nee $$$$$$ tekens hebben ze voor hun ogen staan en niet de welzijn van de dieren


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2007-09-30 - 09:59:11 send message to Frankies

Ik zelf ben helemaal niet tegen de verkoop in lopers.
Voor de meeste gedomesticeerde vogels is dit een hele goede manier om meerdere vogels op een kleine ruimte te huisvesten (voor een beperkte duur weliswaar).
Om de vogels eens goed te kunnen bekijken zou de handelaar dan wel tt kooien of iets dergelijks ter beschikking moeten hebben.
Ik zie liever 10 kanaries in een loper zitten dan 5 in een TT kooi.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-09-30 - 13:44:54 send message to hj de graaf

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

zelf ben ik ook niet tegen lopers gebruik ze zelf ook om mijn vogels naar de handelaar te brengen. je voorkomt dat de vogels als een gek gaan rondvliegen en als je der niet te veel in doet gaat het naar mijn idee prima.

daarbij komt bij dat als je lopers verbied de grote handelaren niet komen omdat die veel vogels kopen. stel als handerlaar je wil 500 gele , 100 witte en 200 rode kanaries hebben voor de export dan kan je die in tt kooien toch nooit mee krijgen? en als ze met vliegtuig gaan gaan ze ook niet in tt kooien.

nu zullen jullie mischien zeggen nou dan maar geen handelaren meer. maar waar moet je dan heen met je vogels? en dan bedoel ik de algemene soorten zoals kanaries, zebravinken, valk -grasparkieten enzovoort.


particulier lukt het mij niet om 100 rode kanaries te verkopen. oke zullen jullie dan zeggen dan moet je minder fokken maar als je een beetje mee wil spelen op de tt's dan moet je wel aantallen hebben en ja rode kanaries fokken van tt kwaliteit is nu mijn tak van sport. dus ik ben blij dat er handelaren zijn!

mvg HJ de Graaf

ps. er komt toch van de overheid een rookverbod in de horeca dan is het ook gebeurt met roken op de markten .


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-09-30 - 14:38:52 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
ps. er komt toch van de overheid een rookverbod in de horeca dan is het ook gebeurt met roken op de markten .


Hier klinkt een afwachtende houding door en dat vind ik erg jammer!
Het probleem c.q. de kritiek hierop is immers al jaren een feit!

Daarnaast is het slechts een beperkt onderdeel van de discutabele luchtkwaliteit op de markt.

De uitlaatgassen van vele motorvoertuigen en de baklucht van de horeca in de markthal is een nog veel groter probleem!

Wacht de organisatie daarmee ook af tot men er van Rijkswege echt niet meer omheen kan?

Gezien de omvang van de vogelmarkt in de IJsselhallen in Zwolle is duidelijk dat de organisatie onmiskenbaar goede kwaliteiten heeft, laat daar geen misverstand over bestaan!

Dit neemt echter niet weg dat, wanneer diezelfde organisatie doof blijft voor een aantal kwalijke welzijnsaangelegenheden, zij naast het voortbestaan van de markt zelf, ook het imago van de vogelhouderij in gevaar brengt.

Al dan niet gewenst heeft de organisatie van een vogelevenement van deze omvang in de loop der jaren ook een evenredige mate van verantwoordelijkheid opgebouwd.





hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-09-30 - 17:55:43 send message to hj de graaf

uiteindelijk is er dan de conclusie dat je in de ijsselhallen geen vogelmarkt kunt houden volgens een hoop mensen.

want de hal is te huur maar je moet zoveel meter afstaan aan de horeca dat doen wij dus niet als verening maar dat doet de exploitant. Geen horeca geen hal.

en over het na binnen rijden van autos heb ik het al meer gehad in vorige discussie daar zijn ook de meningen over verdeeld er gaan een hoop mensen dan niet meer komen.

als alles handmatig na binnen moet heb nog je langere wachtijden en nog meer personeel nodig.

als iedereen er zo op tegen is en als het zo enorm slecht zou zijn voor de vogels waarom komen er dan duizenden mensen en waarom wisselen er duizenden vogels van eigenaar ? zouden die allemaal dollar tekens in hun ogen hebben? zijn al die mensen verkeerd bezig?

conclussie van mij is dat als je zon markt in ijsselhallen niet meer wil dat je dan kleinere markten moet gaan houden. maar er zijn veel kleinere markten die erg achteruit gaan
staan steeds meer vakken leeg, minder divers aanbod.

daarbij wil ik noemen dat op een grote markt als zwolle en meppel er veel internationale contacten zijn. Er zijn veel liefhebbes die zo schraarser worden de vogels uitwisselen.
als je een kleine markt hebt komen de mensen daar niet voor.


Cees
Website Member
Posts :21

Website Member
2007-09-30 - 18:51:01 send message to Cees

Helaas heb ik moeten constateren dat er ook lopers aanwezig waren in de Ankerhal en hoorde een handelaar zeggen als ik mijn lopers niet mag plaatsen ga ik direct terug. Dus waar blijven we nu met de regelementen!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-30 - 21:07:24 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb vandaag iemand gesproken van het ministerie. Ook zij voelen de heftige druk vanuit de 2e kamer, maar willen het volgens een in oktober uit te brengen schrijven vooralsnog (in overleg) overlaten aan de "sector". Met de sector worden de verenigingen, handelaren enz. bedoeld.

Mocht blijken dat de sector er een zootje van maakt, door zich bijv. aan geen enkele regel te houden of weigert zich om commerciele redenen te beperken (denk aan het gebruik van vogelonvriendelijk vervoer en presentatiemiddelen als lopers), dan kan het ministerie uiteraard niet voor de gevolgen instaan en kunnen zij een ingrijpen door de politieke partijen in de 2e kamer niet langer tegnhouden.

M.a.w. Beste voorstanders van loper, roken in de zaal, uitlaatgassen, overbevolking van kooitjes: we hebben het nu nog min of meer zelf in de hand, maar als we het voor onszelf willen verknallen, moeten we vooral zo doorgaan....sad :(

quote
en hoorde een handelaar zeggen als ik mijn lopers niet mag plaatsen ga ik direct terug

Laat hem dan aub snel zijn spullen inpakken en vertrekken!! Door deze instelling is het straks echt afgelopen met de markten (om te beginnen) en uiteindelijk de vogelliefhebberij als geheel!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-09-30 - 21:54:16 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Persoonlijk vindt ik dat men zich niet altijd moet verschuilen achter:Er komen nog steeds veel mensen,er worden nog veel vogels verhandeld dus het zal wel goed wezen???

Onze hobby is aan het vergrijzen,en staat tegelijkertijd zwaar onder druk van organisaties en partijen die tegen het opsluiten van hobbydieren zijn.

Door de combinatie van bovenstaande gegevens ben ik ervan overtuigt dat het houden van markten en tentoonstellingen zo als het vandaag de dag plaatsvindt geen toekomst zal hebben.

De ,,moderne,,liefhebber/kweker wordt zich steeds meer bewust van de gevolgen die overdraagbare/besmettelijke ziekten voor hun hobby kan hebben.(zie alleen maar het steeds vaker terug keren van vragen over papegaaien virussen)

Elke markt of tentoonstelling is helaas een potentieel risico.

Daarbij komt dat (mede door de lobby van dierenpartijen/politiek)het welzijn van dieren steeds belangrijker gaat worden voor de publieke opinie.

Een echt fraai gezicht is het niet voor een niet liefhebber/onwetende die door toeval of andere reden op een markt of tentoonstelling verzeild raakt.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar vindt de meeste bonden van vogelhouders niet echt progressief bezig zijn en met regelmaat zich bezig houden met struisvogelpolitiek.

Ik ben bang dat de jubileumshow van de P.S al de gevolgen gaat merken van de angst voor het reovirus en de verspreiding ervan.

Tis maar een mening,meer niethappy :)

Groeten Rene


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-09-30 - 22:57:13 send message to Karel

quote
Ik durf het bijna niet te zeggen maar vindt de meeste bonden van vogelhouders niet echt progressief bezig zijn en met regelmaat zich bezig houden met struisvogelpolitiek.



Dat is duidelijk, maar ook verklaarbaar. Iedere progressie zal, hoe je het went of keert, verlies van leden betekenen. Bepaalde manieren van vogels houden zullen blijken niet meer te kunnen. Zodra de sector zich, al dan niet gewongen, gaat vastleggen aan bijv. richtlijnen wat betreft de grootte van kooien en volieres per vogelsoort, zullen er helaas liefhebbers moeten afhaken die niet de mogelijkheden hebben om hieraan te voldoen. Zo zullen er uiteindelijk meer richtlijnen komen en dus meer mensen af (moeten) haken.
Dat is iets waar de bonden op dit moment nog niets voor voelen, en wat ze tegenhoudt om al te snel mee te gaan in het dierverantwoordelijk en -vriendelijk vogels houden.

Wat is wijsheid? Alle leden/liefhebbers kost wat het kost blijven vertegenwoordigen met het risico dat de zaak straks van hogerhand volledig wordt opgeblazen of nu water bij de wijn doen en zelf met verbeteringen voor de dag komen, om zo de hobby, zij het in aangepaste vorm, in stand te houden?

Dan kies ik voor het laatste, maar dat is ook maar mijn mening.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2007-10-01 - 14:34:19 send message to hj de graaf

als er veel mensen tegen zijn op lopers en voor richtlijnen van de overheid of de bonden over kooigroote hoe word dan omgegaan met de bijvoorbeeld de zangkanaries??

deze zitten dan ook erg krap in hun zangkooitje en zitten ook tijdelijk afgedekt? word dit dan verboden? gaat die eeuwen oude cultuur verloren?
terwijl die vogels niet beter weten en zo al eeuwen worden gehouden!

na mijn idee draait men te ver door het moet allemaal beter, netter, schoner hetzelfde geld voor de veehouderij

maar ook dit is maar een mening

mvg HJ de Graaf


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-10-01 - 15:13:10 send message to Karel

quote
deze zitten dan ook erg krap in hun zangkooitje en zitten ook tijdelijk afgedekt? word dit dan verboden? gaat die eeuwen oude cultuur verloren?



Euh....ja! Daar kunnen we het wel of niet mee eens zijn, maar uiteindelijk zal ook daar een eind aan komen. Stapje voor stapje gaan oude "culturen" onder de noemer van "barbaarse gebruiken" verboden worden. Sommige nmm terecht zoals het katknuppelen, zangvogeltjes vangen en opeten (tot voor een aantal jaren in Belgie nog heel gewoon) enz., en bij sommige gebruiken kun je vraagtekens zetten of het wel zo slecht is.
Als we niet zelf de vraagtekens gaan zetten, dan wordt er voor ons besloten en staan we straks met lege handen!

Neem bijvoorbeeld de hengelsport: Een eeuwenoud tijdverdrijf voor jong en oud, maar hoe lang nog? Je ziet de hengelsportverenigingen de laatste jaren met spoed allerlei nieuwe regels en geboden stellen om te voorkomen dat er van bovenaf wordt ingegrepen. Heel verstandig vind ik dat: actief worden en bijv.de jeugd leren hoe je met respect kunt vissen en verantwoordelijkheid leren t.o.v de natuur. Zo bescherm je je hobby op een goede manier, of je het er mee eens bent of niet.

Daar kunnen de vogelverenigingen naar mijn mening nog een voorbeeld aan nemen.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2007-10-01 - 16:14:37 send message to mijnkaketoes.nl

Ik heb vandaag iemand gesproken van het ministerie. Ook zij voelen de heftige druk vanuit de 2e kamer, maar willen het volgens een in oktober uit te brengen schrijven vooralsnog (in overleg) overlaten aan de "sector". Met de sector worden de verenigingen, handelaren enz. bedoeld. Karel.

Dit is toch al jaren en jaren hun standpunt. Aan welke maatregelen denken jullie dan? Welke maatregelen zal de overheid nemen (concreet graag)

En zullen de maatregelen in Europees verband met landen zoals Belgie , Duistland, Spanje en Frankrijk?

Groet

Henk


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2007-10-01 - 19:25:50 send message to Daniel

heel simpel: minimale kooigrote, het verder beperken van de positieflijst,vergunningstelsel voor lastiger te houden soorten, verbod op vogelmarkten, verbod op tentoonstellingen enz enz

En dit zijn dingen die me zo in 5 min ten binnen schieten. En als ik nu lees zijn deze nog niet eens zo onrealistisch alleen maar omdat wij als aviculturisten in het verleden blijven hangen en niet de discipline hebben om met de veranderde maatschappelijke opvattingen mee te gaan.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 96 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede